امتیاز بده، صدات مهمه!

یکی از جذابیت های فرش های دستباف، به ویژه فرش های دستباف سنتی و کهنه این می باشد که رنگ آن با گذشت زمان دچار تغییر خواهد شد البته تغییر چندانی ایجاد نمی شود. یعنی رنگی که در نگاه اول مشاهده می کردید، پس از گذشت سال ها و با نگاه دقیق تر، کمی دچار تغییر خواهد شد. از این رو برای ترمیم رنگ فرش دستباف و رفع مشکل رنگ پریدگی فرش دستباف باید از خدمات قالیشویی های معتبر و بزرگ نظیر قالیشویی فارسی که یکی از معتبرترین شرکت ها در کشور می باشد، استفاده نمائید. در ادامه این مطلب به رنگ کردن فرش دستباف و معرفی روش های آن می پردازیم.

رنگ کردن فرش دستباف چگونه انجام خواهد شد؟

عملیات رنگرزی فرش دستبافت به دو راه انجام خواهد شد:
✓ رنگرزی به روش های سنتی و قدیمی
✓ رنگرزی به راه های مدرن یا صنعتی

رنگرزی فرشرنگ کردن فرش دستباف چگونه انجام خواهد شد؟

در اصطلاح، عملیاتی که برای رنگ کردن الیاف، نخ و فرش یا حتی پارچه انجام می گیرد را رنگرزی گویند. عملیات رنگرزی به این گونه می باشد که در آن الیاف، نخ، پارچه، لباس و پوشاک را در مخازن و منابعی که دارای مواد رنگزا است، قرار می دهند تا رنگ مد نظر را به خود بگیرند.

رنگرزی به روش سنتی

به‌ صورت کلی مراحل رنگرزی سنتی به سه مرحله تقسیم خواهد شد. مرحله اول خیس کردن کلاف بوده، پس از آن دندانه کردن پشم باید در دستور کار قرار گیرد و در نهایت عمل رنگرزی شروع می شود.

رنگ کردن نخ فرش با رنگزاهای تثبیت کننده

در این راه اول پشم با نمک مخصوصی فرآوری خواهد شد. خوب است بدانید که نمک های آلومینیوم، آهن، قلع و مس تثبیت کننده های رنگ می باشند.

نقش تثبیت کننده های انواع رنگ

تثبیت کننده در رنگ آمیزی نخ فرش ها، ظرفیت الیاف را برای جذب و ثبات رنگ افزایش خواهد داد. در حقیقت تثبیت کننده ها شدت رنگ را مشخص خواهند کرد.
از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این روش سنتی می توانید با کارشناسان قالیشویی فارسی تماس حاصل فرمایید.

رنگ کردن فرش دستباف و نخ ها به روش مدرن یا صنعتی

در کارگاه ها و قالیشویی های بزرگ نظیر فارسی تمامی امور کاملاً مکانیزه بوده و کارها به صورت ماشینی و خودکار با دستگاه های گوناگون انجام می شود. همچنین به جای استفاده از پاتیل های مسی از دیگ های بخار که همان نقش را ایفا می‌کنند، استفاه خواهد شد.

مراحل رنگ کردن یا رنگرزی صنعتیمراحل رنگ کردن یا رنگرزی صنعتی

1. در آغاز نخ ها را شل پیچی کرده و در این مرحله با دستگاه «اشلاپ فورس» نخ ها به صورت شل به دور بوبین های سوراخ دار که برای رنگرزی می باشند، می پیچند. سپس تا اندازه شدن لازم و مد نظر بوبین ها آن ها را درون محفظه بوبین می چینند.
2. در این مرحله بوبین ها آماده رنگرزی می باشند. آن ها را وارد محفظه رنگرزی کرده، البته باید دقت کرد که پیش از این مرحله حتما باید پشم ها شستشو داده شوند تا چربی آن ها از بین برود در غیر این صورت چربی های موجود بر روی الیاف پشم منجر به عدم نفوذ رنگ به طور کامل و یکنواخت بر روی الیاف خواهد شد.
3. دمای رنگ کردن پشم ۴۵ الی ۵۰ درجه بوده که در این دما رنگ به مخزن اصلی تزریق خواهد گردید. در این لحظه، حرارت را تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند.
4. مدت زمان رنگ پذیری نخ ها در رنگرزی مدرن حدود ۴۵ الی ۶۰ دقیقه می باشد.
5. پس از این مرحله با تزریق آب سرد به مخزن اصلی تلاش می کنند که مخزن و فضای حمام گونه داخل آن را سرد کنند تا پشم دیگر رنگ پس ندهد.
6. لازم می باشد مقدار PH نخ ها اندازه گیری بشود تا درصورت قلیایی بودن با مقداری آمونیاک اسید مقدار آن را خنثی نماید.
7. اگر فرش ها با نخ های قلیایی یا اسیدی بافته بشوند طول عمرشان به شدت کم خواهد شد زیرا نخ استفاده شده در تار و پود فرش واکنش پذیر خواهد شد.
8. مرحله بعدی شستشو آن ها با آب می باشد. این مرحله برای پاک کردن کامل اسیدی که بر روی پشم باقی مانده است، انجام می گیرد.
9. مدت زمان فرآیند آبگیری نخ ها حدود یک ساعت و مرحله خشک کردن آن ها حدود سه تا چهار ساعت می باشد.
10. در مرحله آخر، بوبین ها به مدت ۳۰ دقیقه در دستگاه بخار حرارت داده می شود تا پیچ آن ها نابود شود.
شما عزیزان برای آگاهی بیشتر درباره رنگ کردن فرش دستباف در قالیشویی ها و روش های آن می توانید با کارشناسان قالیشویی فارسی تماس گرفته و تمام سوالات و ابهامات خود را برطرف نمائید.

ترمیم رنگ فرش دستباف چیست؟

ترمیم رنگ فرش دستباف یک هنر تخصصی و ویژه می باشد که می ‌تواند فرش‌ های دستباف و گران قیمت شما را بار دیگر زنده و قابل استفاده کند. امکان دارد شما نیز تجربه رنگ پریدگی و به‌ هم ریختن رنگ‌ ها در انواع فرش ها را داشته باشید. مشکلی که در آغاز بسیار اساسی و غیرقابل حل به ‌نظر خواهد رسید، ولی خوشبختانه این مشکل و دردسر بزرگ نیز همانند بسیاری از مشکلات دیگر فرش ‌های دستباف راه‌ حل‌ و راهکارهای مناسبی دارد. با این وجود اگر به هر دلیل و کاری فرش دستباف شما دچار این مشکلات شده است با قالیشویی های معتبر تماس بگیرید و از آن ها کمک بگیرید.

قلم ‌زنی بهترین راهکار برای ترمیم رنگ فرش دستبافقلم ‌زنی بهترین راهکار برای ترمیم رنگ فرش دستباف

ترمیم رنگ فرش های دستباف به راه و روش های گوناگونی انجام خواهد شد. به عنوان مثال درباره فرش‌ هایی که قسمت های سفید و کرمی آن، رنگ بقیه بخش ‌ها را جذب کرده است، بهترین روش سفیدشویی آن می باشد. با این حال در موارد شدیدتر که رنگ قسمت عمده‌ ای از فرش به ‌هم ریخته یا بور شده، بهترین و رایج ترین روش، قلم‌زنی می باشد.
قلم‌زنی همان‌ طور که از نامش پیداست، راهی برای رنگ ‌آمیزی دوباره نقش های موجود بر روی فرش دستباف می باشد. این کار یک هنر ترمیمی به حساب می آید و انجام آن به وسیله افراد باتجربه در قالیشویی فارسی انجام خواهد شد. به همین دلیل می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های ترمیم و رنگ کردن فرش دستباف به سایت قالیشویی فارسی مراجعه یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

رنگ پریدگی فرش دستباف چیست؟

وجود لکه های سفید یا رنگ پریده و نقاط محو شده بر روی انواع فرش، به این معنی است که مشکل رنگ پریدگی فرش برای آن ایجاد شده است. تغییر رنگ فرش مانند لکه نمی باشد تا بتوان آن را از روی فرش ها پاک کرد. با این وجود راه هایی برای حل این مشکل وجود دارد تا مجبور نشوید که فرش را تعویض نمائید. شما می ‌توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید تا رنگ پریدگی فرش دستباف یا ماشینی خود را برطرف کنید. اگرچه بهترین روش برای ترمیم رنگ پریدگی کمک گرفتن از قالیشویی های معروف و بزرگ می باشد.

رنگ کردن بخش های رنگ پریده فرش

یکی از رایج ترین روش های برطرف کردن لکه های سفید یا رنگ پریدگی بر روی سطح فرش، رنگ آمیزی آن نقطه می باشد. برای انجام این امر، اول باید بخش رنگ پریده شده را خنثی کرده تا به بخش های دیگری که سالم هستند، سرایت نکند. دو روش برای رفع مشکل رنگ پریدگی فرش دستباف وجود دارد که عبارتند از:

1- روش اول

لیست مواردی و وسایلی که نیاز دارید عبارتند از:
✓ خنثی کننده های OR
✓ آب
✓ کاسه ها
✓ جاروبرقی
✓ انواع رنگ فرش
کارهایی که باید انجام بدهید:
1. اگر می‌ خواهید از یک روش خانگی برای خنثی کردن سفیدی یا رنگ پریدگی فرش استفاده نمائید، میزان استاندارد جوش شیرین را در یک کاسه ریخته و به آن آب اضافه کرده تا خمیر نرمی درست شود.
2. خمیر را به طور نازک بر روی لکه سفید پهن کرده و آن را درون الیاف مالیده و بگذارید کامل خشک شود.
3. بعد از خشک شدن، روی آن را جاروبرقی کشیده که انجام این کار سبب خواهد شد تا از فرش شما در برابر آسیب ها و صدمات بیشتر محافظت شود و زمان کافی داشته باشید تا یا خودتان فرش را دوباره رنگ نمائید و یا این کار را به قالیشویی های معتبر بسپارید.
4. اگر جوش شیرین کاملا با جاروبرقی برطرف نشد، آن بخش را با یک پارچه مرطوب پاک کرده و سپس بگذارید دوباره خشک شده و دوباره آن را جاروبرقی بکشید.

رنگ کردن فرش

رنگ کردن بخش های رنگ پریده فرش

اگر می خواهید فرش هایتان را خودتان رنگ کنید، احتمالا می ‌توانید برای آن یک خنثی کننده مناسب پیدا نمائید. رنگ ویژه فرش و خنثی کننده رنگ فرش در بعضی فروشگاه ها پیدا می‌شود. دقت داشته باشید که برای رنگ کردن فرش دستباف یا ماشینی حتما باید رنگی را انتخاب کنید که کاملا مشابه و مطابق با رنگ فرش هایتان باشد.
شرکت ‌های معتبر و بزرگ گوناگونی نظیر قالیشویی فارسی وجود دارد که خدمات رنگ کردن فرش ماشینی و رنگ کردن فرش دستباف را با بالاترین کیفیت و با ضمانت ارائه می ‌دهند. این مجموعه ها با استفاده از افراد ماهر و دستگاه های مدرن و پیشرفته شما را در این امر کمک کرده و باعث می شود که شما با خیال راحت فرش هایتان را به آن ها ارسال کنید.

2- روش دوم:

تعویض بخش رنگ پریده فرش یک روش راحت برای رفع سفیدشدگی فرش و یا رنگ پریدگی آن می باشد. با جایگزین کردن آن بخش از فرش با قطعه ای دیگر می‌توان این دردسر را حل نمود ولی به شرط آن که آن بخش گسترده و وسیع تر نباشد.
لیست مواردی که برای روش دوم رنگ پریدگی نیاز دارید عبارتند از:
✓ ابزاری برای بُرش فرش ها
✓ تطبیق فرش ها
✓ نوار چسب درزگیر ویژه فرش
✓ شانه با دندانه های پهن
اقداماتی که لازم است انجام دهید:
1. مساحت مد نظر برای بخشی که می خواهید تعویض نمائید را اندازه گرفته و با ابزار برش فرش بخش آسیب دیده و صدمه دیده فرش را با دقت کامل برش دهید.
2. با استفاده از اندازه گیری های دقیق و مناسب‌، باقی مانده فرش خود را برش داده تا بخش جدید در آن جا بگیرد.
3. نوار چسب ویژه فرش را به بخشی که برش زده اید، بچسبانید.
4. قطعه جدید فرش ها را بر روی نوار گذاشته و محکم فشار بدهید.
5. با استفاده از شانه های دندانه پهن، به آرامی و آهستگی الیاف قطعه جدید را شانه زده تا با فرش ترکیب و یک دست شود.
6. به جای استفاده از چسب می ‌توانید از بخش پشت فرش اقدام به دوختن وصله فرش کرده و تنها سعی کنید این کار را با یک نخ همرنگ انجام دهید.
7. ولی اگر نمی‌خواهید این کار را انجام بدهید که البته ما نیز آن را توصیه نخواهیم کرد، گزینه دیگر مراجعه به فروشگاه های فرش و گرفتن چند نمونه از ضایعات همانند فرش شما می باشد. آن ‌ها را به خانه آورده و مشخص کنید کدام یک جزء بهترین و سازگارترین بخش ها برای وصله کردن به جای بخش رنگ پریده می باشد تا آن را جایگزین نمائید.
به هر حال استفاده از قالیشویی های معتبر نظیر فارسی بهترین روش برای رنگ کردن فرش دستباف و رفع مشکل رنگ پریدگی فرش دستباف می باشد و می توانید تمام مشکلات و خرابی های فرش را برطرف نمائید.

خدمات قالیشویی فارسی

این مجموعه جزء بزرگ ترین و معتبرترین قالیشویی ها می باشد که علاوه بر شستشوی انواع فرش ها با بهترین روش ها، تمامی خدمات رفوگری نظیر ریشه بافی، رنگبرداری فرش، ترمیم پارگی فرش، رفوگری فرش، پرداخت فرش، لکه برداری فرش و … را انجام می دهند.
سخن آخر
در این مطلب به مشکلات ناشی از رنگ پریدگی فرش، رنگ کردن فرش دستباف و ترمیم آن اشاره کرده ایم و بهتر است برای انجام این امر از قالیشویی های بزرگ و معتبر نظیر قالیشویی فارسی کمک بگیرید که تمام کارها را با افراد متخصص و دستگاه های پیشرفته و مدرن انجام می دهند و به شما برای رفع این مشکل کمک بزرگی می کنند. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های رنگ کردن و رفع مشکل رنگ پریدگی فرش دستباف می توانید با کارشناسان ماهر و مجرب مجموعه فارسی تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *