ترمیم سوختگی فرش

امتیاز بده، صدات مهمه!

یکی از رایج ترین مشکلات در مورد فرش، سوختگی آن می باشد که عوامل زیادی همچون سیگار، اتو، زغال و قرار دادن اجسام داغ بر روی فرش ممکن است باعث این اتفاق شود. برطرف کردن سوختگی فرش می تواند به روش های متفاوتی صورت بگیرد.

در ابتدا باید خونسردی خود را حفظ کرده و با راهکارهای گفته شده در این مقاله قسمت سوخته را ترمیم کرد. گرچه ترمیم همچین آسیب هایی بر روی فرش های دستباف کار افراد عادی نمی باشد و به تخصص نیاز دارد، به همین دلیل قالیشویی فارسی از افراد باتجربه و متخصص برای رفوگری فرش، ترمیم، چرم دوزی فرش دستباف و شیرازه دوزی فرش دستباف استفاده می کند.

طریق رفع سوختگی فرش

وقتی به آموختن روش های مختلف در مورد برطرف کردن سوختگی سطحی فرش نگاه می کنیم، روش های متنوعی را خواهیم دید که هر کدام به موقعیت و نوع سوختگی بستگی دارد. مهمترین عامل برای برطرف کردن سوختگی، میزان سوختگی به جا مانده و سرعت عمل شما برای از بین بردن آن می باشد. چون هر چه عامل سوختگی بر روی فرش بماند باعث می شود پرزها زیرین بیشتر بسوزند و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

ترمیم سوختگی فرش

برای از بین بردن لک های سوختگی استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین بسیار موثر خواهد بود. اما اگر سوختگی بسیار عمیق باشد به روش های خاصی نیازمندیم که در قالیشویی فارسی برای برطرف کردن سوختگی عمیق فرش از روش های تخصصی، ابزار ها و دستگاه های پیشرفته استفاده می شود.

برطرف کردن سوختگی فرش با سیگار

هنگامی که فرش توسط سیگار دچار سوختگی شود، می توان از روش های متفاوتی برای از بین بردن آن استفاده کرد، گرچه به عمیق بودن و میزان سوختگی باید توجه کرد:

رفع سوختگی فرش با سیگار

1- اولین روش استفاده از موچین و قیچی می باشد، به طوری که اگر میزان سوختگی زیاد باشد با استفاده از قیچی و موچین می توان سطح فرش را برید. این کار باید با دقت بالایی صورت گیرد تا باعث گودی فرش در قسمت سوخته شده نشود.

2- دومین روش سنباده کشیدن است و هنگامی که میزان سوختگی کم باشد استفاده می شود.

بعد از انجام روش های بالا، برای ترمیم بهتر و برطرف کردن سوختگی فرش می توان از محلول آب اکسیژنه و آب معمولی استفاده کرد و محل ترمیم را تمیز کرد. همچنین می توان پرزهای سالم را از قسمت های مختلف فرش تا حد کمی جدا کرد و به محل سوختگی چسباند.

رفع سوختگی فرش با زغال

سوختگی ناشی از زغال از رایج ترین نوع سوختگی های فرش است که شبیه به سوختگی سیگار ولی در مقیاس بزرگ تر می باشد. برای برطرف کردن آن می توان از سنباده و قیچی استفاده کرد و بعد از ترمیم محل سوختگی را با لایه ضخیمی از شامپو فرش پوشانده و تا خشک شدن کامل صبر می کنیم. بعد از خشک شدن با اسفنج یا پارچه ای ضخیم محلول را از روی فرش پاک می کنیم.

اگر سوختگی از بین نرفته باشد از محلول های رنگ ضعیف استفاده کرده و سپس یک وسیله سنگین را بر روی آن می گذاریم. به یاد داشته باشید که برای انجام این کار نباید از صابون استفاده کرد و فرش را بیش از اندازه خیس کنیم. اگر سوختگی عمیق و زیاد باشد حتما باید از قالیشویی ها و رفوگرهای ماهر استفاده شود.

رفع سوختگی فرش با اتو

افتادن و نگه داشتن اتو بر روی فرش باعث ایجاد لکه های زرد می شود و می توان برای ترمیم چنین لکه هایی از پیاز استفاده کرد. ابتدا پیاز را نصف کرده و برای مدتی بر روی لکه ها قرار دهید. سپس پیاز را برداشته و جای آن را با آب نسبتا سرد بشویید. فراموش نکنید که این روش برای سوختگی های سطحی با اتو بوده و در صورت سوختگی های عمیق، باید از قالیشویی های معتبر استفاده کرد.

رفع سوختگی فرش با اتو

متاسفانه سوختگی های ناشی از اتو بسیار عمیق و شدید هستند که عموما باید توسط یک متخصص بررسی شود. اگر به هر دلیلی ترمیم فرش را خودتان انجام می دهید باید محل سوختگی را با کاتر بریده و تکه دیگری را جایگزین آن کنید.

برطرف کردن سوختگی فرش با شمع

اگر فرشتان توسط شمع سوخته شود، ابتدا باید لکه های شمع ذوب شده را به وسیله یک دستمال خشک بردارید و این کار را به طور آرام انجام دهید تا لکه های شمع بیشتر نشود. سپس برای برطرف کردن سوختگی فرش، آن قسمت را از روی فرش بتراشید.

در مرحله بعد، برای پاک کردن مابقی لکه ها از دستمال تمیز نخی استفاده کنید به طوری که دستمال را بر روی آن گذاشته و به آرامی روی آن اتو بکشید. بعد از انجام تمام این کارها برای مرتب کردن تار و پود فرش، می توانید با استفاده از برس، فرش را شانه کنید.

رفع سوختگی فرش با قابلمه

این نوع سوختگی اغلب در آشپرخانه اتفاق می افتد و باعث ایجاد دایره ای بزرگ و زرد بر روی فرش می شود. برای برطرف کردن سوختگی فرش در این روش باید مراحل زیر را دنبال کنید:

رفع سوختگی فرش با قابلمه

1- ابتدا مقداری یخ را روی محل سوختگی می گذاریم.

2- زمانی که دمای پرزهای فرش کاهش پیدا کرد با استفاده از یک شانه با دندانه های ریز محل سوختگی را شانه کنید.

3- سپس با استفاده از یک دستمال تمیز فرش را خشک کرده و مراحل گفته شده را دوباره تکرار کنید.

4- در نهایت برای از بین بردن رنگ زرد بر روی فرش باید از محلول آب اکسیژنه و آب معمولی استفاده کنید.

ترمیم سوختگی فرش های دستباف

فرش های دستباف به دلیل اینکه از مواد طبیعی ساخته می شوند در برابر سوختگی مقاومت بالایی دارند. این نکته مهم همیشه به دارندگان فرش های دستباف گفته می شود در صورت هر گونه سوختگی آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. قالیشویی فارسی یکی از بهترین گزینه ها می باشد که برای برطرف کردن سوختگی عمیق فرش، لکه برداری فرش دستباف و ریشه بافی فرش دستباف از ابزارها و دستگاه های پیشرفته استفاده می شود.

حال اگر فرش دستباف شما دچار سوختگی خفیف شده باشد و شما تمایلی به ارسال آن به قالیشویی ها را ندارید ( که هرگز پیشنهاد نمی شود )، مراحل زیر را دنبال کنید:

رفع سوختگی فرش

1- توسط سنباده به آرامی هر چه تمام سطح سوختگی را بردارید. به هیچ عنوان سنباده را بر روی قسمت سوخته فشار ندهید و سپس آن قسمت را جاروبرقی بکشید.

2- بر روی محل سوختگی، تعدادی پیاز را نصف کرده و بگذارید. بعد از نیم ساعت توسط یک دستمال نرم محل را تمیز کنید.

3- دمای پرزها را توسط تعدادی یخ کاهش دهید.

4- بعد از مدتی، یخ ها را برداشته و محل سوختگی را با یک برس شانه کنید.

5- سطح فرش را جاروبرقی کشیده و در صورت نیاز دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.

برطرف کردن سوختگی فرش های ماشینی

فرش های ماشینی دارای محبوبیت زیادی هستند و در اکثرا خانه ها استفاده می شود. برای برطرف کردن سوختگی فرش ماشینی باید مراحل زیر را نجام داد:

1- در مرحله اول محل سوختگی را سنباده کشیده و بعد آن را جاروبرقی می کشیم.

2- توسط یک قیچی الیاف سوخته شده را جدا می کنیم.

3- برای از بین بردن مابقی سوختگی ها، یک دستمال را به محلول آب، مایع ظرفشویی و سرکه آغشته کرده و آن را تمیز می کنیم.

4- با اسپری آب، محل سوختگی را خیس کرده و صبر می کنیم تا خشک شود.

اگر سوختگی کاملا از بین نرفت، می توان از موچین برای جدا کردن الیاف سوخته شده استفاده کرد و پرزهای جدید را به آن چسباند و در آخر محل ترمیم شده را برس کشیده تا حالت طبیعی به خود بگیرد.

برطرف کردن سوختگی عمقی فرش

اگر فرش شما به صورت عمقی بسوزد باید به فکر جایگزین کردن آن با تکه ای دیگر باشید که در این حالت فرش شما ناقص خواهد شد. برای برطرف کردن سوختگی عمیق فرش باید مراحل زیر را انجام دهید:

برطرف کردن سوختگی عمیق فرش

1- جاروبرقی را در حالت قدرت زیاد تنظیم کرده و محل سوختگی را جارو کنید.

2- توسط یک کاتر قسمت سوخته شده را جدا کنید.

3- قسمت جدا شده را زیر مبل یا میز قرار دهید. سپس قسمت سالم را مطابق با آن برش داده و در نهایت باید دو تکه فرش داشته باشید که شکل و اندازه آن ها یکسان باشد.

4- محل سوختگی را تمیز کرده تا الیاف و لکه اضافی وجود نداشته باشد.

5- قسمت سالم را داخل سوراخ قرار دهید تا به خوبی جا بیافتد.

6- با چسب فرش اطراف تکه بریده شده را محکم کنید تا اطراف آن را به خوبی بپوشاند.

7- با استفاده از کاغذ سطح آن را بپوشانید و یک وسیله سنگین بر روی آن قرار دهید.

8- در آخر با استفاده از یک مسواک یا برس نرم پرزهای فرش را ترکیب می کنیم.

برطرف کردن سوختگی فرش در منزل

از بین بردن سوختگی در منزل راه های مختلفی دارد که به میزان سوختگی فرش بستگی دارد. ترمیم فرش های ماشینی و دستباف با هم متفاوت می باشد. رفو کردن و رفع سوختگی بر روی فرش ها با موچین ممکن است، ولی باید توجه داشته باشید که این کار تخصصی بوده و انجام اشتباه آن باعث آسیب بیشتر می شود.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد برطرف کردن سوختگی فرش روش های مختلفی دارد که هر کدام باعث بهبود وضعیت فرش شما می شود. اما باید بدانیم که بهترین روش برای از بین بردن سوختگی ها، ارسال کردن فرش ها به قالیشویی های معتبر می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *