شستشوی تابلو فرش ماشینی

امتیاز بده، صدات مهمه!

شستشوی تابلو فرش ماشینی

اگر در خانه تابلو فرشی چه از نوع ماشینی و چه دستباف دارید احتمالا برایتان سول پیش آمده تا به چه صورت آن را شستشو دهید. در این مقاله سعی کرده‌ایم مراحل شستشوی تابلو فرش ماشینی و دست باف و نکات نگهداری از آن را ذکر کنیم.

انتخاب تابلوفرش برای پر کردن جای خالی یک دیوار می تواند نمای منزل شما را زیر و رو کند. آن ها در بین وسایل زینتی منزل به علت زیبایی خاصی که دارند نگاه‌ها را بیشتر جذب خود می کنند، این امر اهمیت نظافت آن ها را به نسبت سایر وسایل می رساند چرا که تمیزی یا کثیفی تابلو فرش در برخورد اول بیشتر به چشم می آید.

شستن تابلو فرش ماشینی

در این مقاله می خوانید:

تاثیر جنس تابلوفرش در شستشو

نکات نگهداری از تابلوفرش

شستشوی تابلو فرش ماشینی در منزل

کار را به متخصص بسپارید

چرا قالیشویی فارسی

 

تاثیر جنس تابلوفرش در شستشو

شما بسته به بودجه ای که دارید ممکن است هر نوع تابلو فرشی را برای منزلتان خریداری کنید از تابلو فرش‌های دست باف و نفیس تا مدل‌های ماشینی  با الیاف مصنوعی، توجه کنید که نگهداری هر دو آن ها شباهت ها و تفاوت‌هایی دارد که ما در این مقاله به آن می پردازیم. در واقع ما در این مقاله قصد بررسی اینکه چه نوع تابلو فرشی را برای منزل خود انتخاب کنید نداریم، بلکه می خواهیم به تفاوت جنس آن ها و تاثیر آن در شرایط نگهداری و شستشوی تابلو فرش ماشینی بپردازیم.

بدون شک تابلو فرش های دستباف به علت ارزش بالاتر و نوع جنس حساسی که دارند نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری نیز دارند. الیاف بکار رفته در این تابلوفرش‌ها از جنس الیاف‌های طبیعی مانند ابریشم و پشم است که آسیب پذیری بیشتری نسبت به الیاف های مصنوعی در مواجه با عوامل طبیعی دارند لذا نگهداری از آن‌ها نیز مهم تر و حساس تر است.

 به عنوان مثال وقتی مطرح می کنیم که رطوبت برای تابلو فرش مضر است این زیان در تابلو های با الیاف طبیعی خود را زودتر و شدیدتر نشان می دهد از طرفی نوع رنگ دار کردن الیاف های طبیعی به شکل متفاوتی نسبت به الیاف های مصنوعی است. تمام این موارد به این منظور است که نکاتی را که ذکر می کنیم برای تابلوفرش های با الیاف طبیعی جدی تر بگیرید.

نکات نگهداری از تابلو فرش

محل نگهداری:

انتخاب محل قرارگیری تابلو فرش به این جهت اهمیت دارد که بعضی از شرایط محیطی می تواند بر روی بافت و ظاهر تابلو فرش اثر گذار باشد.

در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.

تاثیر نور خورشید:

نور خورشید به دلیل اشعه ماورابنفشی که دارد با تاثیر مخرب بر روی رنگ به کار رفته در الیاف‌ها باعث رنگ پریدگی تابلو فرش می شود این مشکل را شاید در مورد فرش‌های معمولی نیز دیده باشید، در منازلی که نور خورشید به طور مستقیم بر روی فرش می تابد معمولا فرش را با پارچه‌ای می پوشانند، این اقدام برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش است.

از طرفی قرار دادن تابلو فرش در مکان های تاریک نیز می تواند باعث تکثیر حشراتی مانند بید بر روی تابلو شود، بید حشره‌ای است که بر روی تابلو فرش‌های با الیاف طبیعی به وجود می آید این حشره با تغذیه از فرش لاروهای خود را درون بافت فرش قرار می دهد و در دراز مدت باعث از بین رفتن فرش می شود.  

تاثیر رطوبت:

رطوبت شرایط رشد را برای عوامل فساد در تابلو فرش فراهم می کند، این مشکل در تابلوهای با الیاف طبیعی بیشتر دیده می شود و در دراز مدت می تواند باعث ایجاد پوسیدگی در تابلو فرش شود. از این رو قرار دادن تابلو فرش در مکان‌هایی با رطوبت بالا و یا مکان‌هایی که در معرض باد وسایل رطوبت زا مثل کولر است توصیه نمی شود. نکته دیگر دیواری است که تابلو فرش بر روی آن قرار می گیرد، زیرا ماهیت بعضی از دیوارها از لحاظ مکان قرارگیری، مانند دیوار حمام یا سرویس بهداشتی، می تواند باعث انتقال رطوبت به سطح پشتی تابلو فرش شود.

بنابراین به دیواری که می خواهید تابلو را روی آن نصب کنید توجه کرده و هر چند مدت سطح پشتی تابلوفرش را از لحاظ نفوذ رطوبت در آن چک کنید. 

شرایط نگهداری:

تابلوفرش را به چه صورت به دیوار متصل می کنید؟؟؟ آیا آن را با میخ سوراخ کرده و خودتان تابلو فرش را نابود می کنید؟ و یا با استفاده از یک قاب زیبا به جذابیت تابلو فرشتان اضافه می کنید؟

مطمئنا پاسخ شما استفاده از قاب است. ولی باید به این نکته نیز توجه کنید که قاب را با شیشه نپوشانید چرا که این کار تابلو فرش را در یک محیط عایق قرار می دهد در صورتی که تابلو نیاز به جریان هوای آزاد دارد.

شاید بپرسید که وجود شیشه می‌تواند مانع از آلوده شدن تابلو فرش شود پس چرا از آن استفاده نکنیم؟ دلیل شما درست است ،اما باید بدانید که جریان هوای آزاد می تواند مانع از پوسیدگی تابلو فرش شود و اهمیت این موضوع دلیلی بر استفاده نکردن از شیشه برای آن است. 

نکته دیگر بحث تا زدن تابلو فرش است. توجه کنید که اگر قصد جابجا کردن تابلو فرش را به هر دلیلی دارید نه تنها از تا زدن آن خودداری کنید بلکه با لول کردن آن از ایجاد شکستگی بر روی تابلو فرش جلوگیری کنید.

 

بررسی مداوم تابلو فرش:

نکاتی که در بالا ذکر کردیم عوامل و اتفاقاتی است که ممکن است ناخواسته برای ما ایجاد شود. ما اقدامی که می توانیم در این زمینه انجام دهیم بررسی دوره‌ای تابلو فرش برای اطمینان از عدم آسیب به آن از طریق عوامل ذکر شده است.

بنابراین هر چند مدتی تابلو فرش را از قاب خود خارج کنید و سطح پشتی آن را از لحاظ وجود رطوبت بررسی کنید، بافت فرش را از نزدیک ببینید و از نبودن حشراتی مانند بید در آن مطمئن شوید حتی می توانید آن را برای مدت کمی زیر نور آفتاب قرار دهید تا حرارت آن تابلو فرش را پاکسازی کند.

مواردی که تا به حال ذکر کرده‌ایم نکاتی برای حفاظت بیشتر از تابلو فرش بود. ولی در هر صورت هر جسمی بالاخره دچار کثیفی و آلودگی می شود، پس برای پاکیزه کردن آن چه اقدامی باید انجام داد؟   

شستشوی تابلوفرش

شستن تابلو فرش

خوشبختانه تابلوفرش ها به علت اتصال به دیوار و دور از دسترس بودن به سرعت دچار آلودگی نمی‌شوند و معمولا تنها مشکل نشستن گرد خاک روی آن است. اما در هر صورت ممکن است در اثر سهل انگاری اتفاق ناخواسته ای صورت گیرد و تابلو دچار آلودگی شود.

 پیشنهاد اول ما این است که تا حد امکان شستشوی تابلو فرش را به مراکز تخصصی بسپارید چرا که این مراکز دارای ابزار و تجربه‌ی کافی در این زمینه هستند و نکات مهم در شستشو را رعایت می کنند.

در مراحل تمیز کردن تابلو فرش به عنوان اولین کار سعی کنید به صورت دوره‌ای با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار روی آن را از بین ببرید این کار به تنهایی می تواند ظاهر تابلو فرش را مثل روز اولش کند.

در مرحله بعد اگر قصد شستشوی تابلو فرش به وسیله آب و کف را دارید سعی کنید به نکات زیر توجه کنید.

به عنوان اولین توصیه سعی کنید تابلوفرش را با آب سرد بشویید. دلیل استفاده نکردن از آب گرم به دلیل تاثیر آن بر روی رنگ الیاف‌های طبیعی تابلو فرش است چرا که می تواند باعث رنگ پس دادن این الیاف ها و در نتیجه ادغام رنگ در تابلو فرش شود.

برای شستشوی تابلو فرش از شامپو فرش استفاده کنید، چرا که مخصوص اینکار ساخته شده و برخلاف بعضی دیگر از شوینده ها به بافت فرش آسیب نمی‌زند. همراه با آن از فرچه و یا اسفنج های نرم استفاده کنید تا به بافت فرش آسیب وارد نشود.

در انتها پس از شستشو و آبکشی کامل تابلو فرش آن را بر روی زمین پهن کنید. در این مرحله سعی کنید از آویزان کردن تابلو فرش خودداری کنید چرا که باعث کش آمدن بافت آن می شود از طرف دیگر سعی کنید آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید، نور خورشید در طولانی مدت می تواند برای رنگ فرش مشکل ایجاد کند. آن را در یک مکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و هر چند مدت آن را پشت و رو کنید تا به طور کامل خشک شود.

کار را به متخصص بسپارید

شاید در نگاه اول با خودتان تصور کنید که شستن تابلو فرش کار راحتی است و نیازی به استفاده از خدمات یک قالیشویی ندارید اما اگر یک بار آن را انجام داده باشید خواهید فهمید که این کار آن طور که فکر می کنید آسان نیست.  برای بعضی سوال پیش می آید که چرا بعد از خشک شدن تابلو فرش بعضی قسمت های آن به رنگ زرد در می آید؟ ( این مشکل در ریشه های تابلو فرش بیشتر ایجاد می شود ) و یا چرا رنگ ها در هم ادغام شده اند؟ این موارد و مشکلات دیگری که قبلا به آن اشاره کردیم مواردی هستند که ممکن است در انتها با آن مواجه شوید.

 در کل سه اصل استفاده از مواد مناسب، شستشو درست و ‌آبکشی کامل مواردی است که شاید خودتان نتوانید به درستی انجام دهید و در آخر از نتیجه کار راضی نخواهید بود. بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتما از یک متخصص در این کار کمک بگیرید.

 

قالیشویی فارسی

قالیشویی فارسی با 15 سال سابقه شستشو و رفوگری فرش عضو رسمی اتحادیه قالیشویی ایران است که با دارا بودن کارخانه اختصاصی مجهز به دستگاه های مدرن قالیشویی خدمات خود را در تمامی نقاط تهران ارائه می دهد.

تابلو فرش ماشینی

چرا قالیشویی فارسی؟؟؟

دارا بودن گرمخانه گازی: قالیشویی ها معمولا از محیط باز برای خشک کردن فرش ها استفاده می کنند. این امر در زمستان به دلیل سرمای هوا و امکان یخ زدگی باعث آسیب به فرش می شود در حالی که قالیشویی فارسی مجهز به گرمخانه گازی است که می تواند حتی در زمستان فرش ها را بدون آسیب خشک کند.

خدمات متنوع

شستشوی قالی، قالیچه و تابلو فرش خدماتی است که توسط قالیشویی فارسی ارائه می شود. موردی دیگر خدمات شستشوی مبل در منزل است که به وسیله تیم های حرفه ای توسط قالیشویی فارسی ارائه می شود.

ارائه خدمات تخصصی

اگر مشکلی از قبیل پارگی و یا ریختن رنگ بر روی فرشتان به وجود آمد قالیشویی فارسی مکانی است که می توانید از آن کمک بگیرید. خدمات تعمیرات و رفوگری فرش توسط تیم های تخصصی انجام می شود که شما را از خرید فرش جدید بی نیاز می کند. خدماتی از قبیل لکه برداری،‌شیرازه دوزی، رفو فرش،‌ ترمیم پارگی، ریشه بافی و رنگ برداری مثال هایی از خدماتی است که توسط قالیشویی فارس ارائه می شود.

در دسترس بودن

شعبه مرکزی قالی شویی فارسی در تهران پارس است اما در کنار آن شعبات دیگر در تمام سطح تهران خدمات ارائه می کنند. شما با یک تماس با نزدیک ترین شعبه به خود می توانید در اسرع وقت از خدمات قالیشویی فارسی استفاده کنید.

آنلاین بودن

قالیشویی فارسی خدمات خود را به صورت آنلاین نیز به تمام همشهریان ارائه می کند شما کافی است از سیستم ثبت سفارش آنلاین استفاده کنید تا از 5 درصد تخفیف بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان

اگر در زمینه خدمات مورد نظر خود دچار ابهام شده اید و یا سوالی برایتان به وجود آمده است کارشناسان ما آماده پاسخگویی و انجام خدمات مشاوره برای شما هستند.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا اطلاعات کافی را درباره نگهداری و شستشوی تابلو فرش‌های ماشینی و دستباف ارائه دهیم، شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. در انتها اگر قصد دارید تا  تابلو فرش خودتان را در خانه شستشو دهید حتما به نکاتی که ذکر کرده‌ایم توجه کنید تا در انتها دچار مشکل نشوید. کارشناسان ما نیز آماده پاسخگویی به سوالات و نظرات شما در این باره هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *