امتیاز بده، صدات مهمه!

شستشوی فرش نجس در قالیشویی

یکی از مشکلاتی که هر خانواده ایرانی امکان دارد با آن رو به رو شود، نجس شدن فرش های خانه می باشد. پیدا کردن و انتخاب قالیشویی شرعی یکی از اصلی ترین دغدغه های هر خانواده ‌ایرانی است. یکی از مهم ترین مشکلاتی که نجس شدن فرش‌ آن را به وجود می ‌آورد این خواهد بود که علاوه بر نجس شدن، باعث تغییر رنگ فرش نیز تغییر می ‌شود. از این رو علاوه بر پاک و تمیز شدن فرش نجس در قالیشویی، محو کردن لکه فرش نیز مهم می باشد. به همین دلیل در این مطلب به شستشوی فرش نجس در قالیشویی می پردازیم و روش کار در قالیشویی شرعی را توضیح می ‌دهیم.شستشوی فرش نجس در قالیشویی
اگر به دنبال قالیشویی شرعی هستید بهترین انتخاب قالیشویی فارسی می باشد که علاوه بر شستن فرش ها به صورت شرعی تمامی خدمات قالیشویی، رفوگری فرش و خشک شویی با کیفیت بالا و بهترین شکل انجام می دهند.

احکام یک قالیشویی شرعی

یکی از نکاتی که در دین اسلام به آن اشاره شده است، بحث نجاست و پاکیزگی می باشد. حتی در علم پزشکی نیز این موضوع اثبات شده که نجاست یکی از علل به وجود آمدن و انتقال بیماری ‌های گوناگون خواهد بود. مهم ترین رکن یک مسلمان بحث نجاست و پاکی است.
همانگونه که پیامبر اسلام (ص) گفته اند، پاکیزگی نشانه ایمان می باشد. مهم ترین مورد که باعث شستشوی فرش نجس در قالیشویی می شود، نجس شدن فرش ها به وسیله ادرار است. مورد بعدی که بیشتر از بقیه موارد اتفاق می افتد نجس شدن فرش توسط خون و لکه خون خواهد بود.
اگر فرش توسط یک نجاست جرم دار کثیف نشده باشد، می توان با ریختن آب کر فرش را تطهیر کرد. برای انجام این عمل کافیست قسمت نجس را در آب برده و بعد از آن باید آب از فرش به طور کامل خارج شود.
احکام مربوط به شستن نجاست از فرش باید طبق دستورات مراجع تقلید باشد. در حالت کلی برای قالیشویی شرعی از سه نوع آب باید استفاده شود که عبارتند از:
✓ آب کر
✓ آب های جاری متصل به کر
✓ آب قلیل

۱- آب کر

اولویت تطهیر شستن فرش ها استفاده از آب کر می باشد، به این دلیل که مناسب ترین آب برای پاک و تمیز کردن فرش ها است. آبی را کر گویند که طول، عرض و ارتفاع مخزن آن ۳ وجب در ۳ وجب باشد. اگر هر وجب را نزدیک به ۱۰ سانتی ‌متر در نظر بگیریم، این مخزن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب دارد که تهیه این حجم از آب در منزل و آپارتمان ها غیر ممکن می باشد. از این رو بهتر است که برای شسشتوی فرش های نجس آن ها را به قالیشویی ها ارسال کنید.

۲- آب های جاری متصل به کر

قالیشویی که دارای آب جاری متصل به کر باشد تا حد زیادی کار را برای خود راحت‌ تر می کند. برای آب ‌کشی فرش با آب جاری هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت، ولی دارای شرایطی ای می باشد که در خانه غیر ممکن است انجام آن، به همین خاطر شستشوی فرش نجس در قالیشویی گزینه بهتر و راحت‌ تری خواهد بود.

۳- آب قلیل

آبی که در یک کاسه یا آفتابه باشد را آب قلیل گویند. از این آب برای آبکشی فرش استفاده می شود ولی اغلب لکه های نجس بر روی فرش باقی می ماند. در گذشته که آب های لوله کشی وجوو نداشت در خانه ها حوض هایی با ابعاد آب کر می ساختند و در آن فرش را می شستند.
اما امروزه در اکثر خانه ها آب های لوله کشی وجود دارد که با شرایط آب کر همخوانی داشته ولی به خاطر کمبود فضا نمی توان فرش ها را در خانه شست. علاوه بر این مشکلات به خاطر شرایط خاص شستن فرش نجس هم بهتر است آن را به قالیشویی های شرعی ارسال نمائید. از این رو بهترین انتخاب قالیشویی فارسی می باشد که تمامی احکام دینی و شرایط شستن فرش های نجس را به صورت کامل به پرسنل خود آموزش داده و رعایت می کنند.

شستشوی فرش نجس

برای اینکه بدانیم شستشوی فرش نجس در قالیشویی چگونه انجام می شود باید دستورالعمل‌ ها و احکام شرعی شستن فرش نجس را قالیشویی ها رعایت کنند. یکی از این احکام تطهیر اینگونه است که قالی، موکت و امثال آن‌ ها اگر با نجاست جرم ‌دار آلوده نشده باشد، می ‌توان با ریختن آب بر روی فرش، آن را پاکیزه کرد.
برای انجام این کار باید همه قسمت فرش را آب بگیرد و بعد آن را از آب خارج کرده تا وقتی که خشک شود. این حکم برای لباس هایی که به بول آلوده شده ‌اند نیز صدق خواهد کرد.

مراحل پاک کردن فرش از نجاست

این سوال پیش می آید که آیا قالیشویی فرش نجس را پاک می کند یا نه؟ باید بدانید که تمام نجاست ها در قالیشویی فارسی با رعایت احکام دینی تطهیر می شوند. از این رو مراحل اصلی شستن فرش نجس را شرح می دهیم:

1- برداشتن نجاست از روی فرش ها

ابتدا باید نجاست را از روی فرش تمیز نمائید. برای انجام این عمل اگر نجاست خشک شده باشد از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. اما اگر نجاست هنوز مرطوب بود باید از یک دستمال خشک با قدرت آبگیری خوب استفاده نمائید و نجاست را از روی آن بردارید. بهتر است برای شستشوی بهتر فرش روش جمع آوری موی حیوانات خانگی از روی فرش و مبل را نیز مطالعه کنید.

2- استفاده از شوینده های مناسب

مرحله دوم از شستشوی فرش نجس بعد از تمیز کردن لکه نجاست از روی فرش باید با توجه به نوع و جنس فرش ها از یک مواد شوینده مناسب و با کیفیت استفاده کرد. از این رو بهترین شوینده برای پاک کردن نجاست از روی فرش، شوینده ای است که دارای آنزیم باشد به خاطر آن که می ‌تواند بو و لکه را برطرف کند. بعد از آن باید مقداری نمک را روی لکه ریخته، دلیل این کار آن است که نمک دارای ویژگی ضد عفونی بوده و بوهای بد را نابود خواهد کرد.

3- آماده ‌سازی تجهیزات و ابزارها برای آبکشی فرش ها

برای شستشوی نجاست از روی فرش‌ ها، موکت ‌ها و … می ‌توانید تنها محل آلوده شده را طبق قوانین اسلامی آبکشی کنید.فرش نجس در قالیشویی
پس از فراهم کردن تجهیزات باید تشت را زیر قسمت نجس فرش قرار داده و محل نجاست را دو بار آبکشی کنید. اگر همچنان نجاست باقی مانده باشد می توان برای بار سوم آبکشی را انجام داد. بعد از هر بار آبکشی با آب قلیل باید محل لکه به خوبی فشار داده شود تا کاملا نجاست از آن خارج شود و آن را داخت تشت بریزید. این کار را تا زمانی که فرش کامل تمیز شود باید ادامه داد.

 نکات مهم‌ برای آبکشی فرش نجس

برای آنکه بدانیم شستشوی فرش نجس در قالیشویی چگونه انجام می شود باید نکاتی را برای آبکشی آن بدانیم که عبارتند از:
1. اگر از آب کر یا آب لوله کشی به صورت مستقیم برای آب کشی فرش های نجس استفاده می ‌شود کافیست در هنگام ریختن آب بر روی محل لکه نجس دست کشید و دیگر نیازی به فشار دادن فرش نخواهد بود. در این حالت آب غساله به آسانی از فرش خارج شده و فرش کاملاً پاکیزه خواهد شد.
2. چنانچه در هنگام شستن فرش ها، آب به بخش های دیگر فرش نفوذ نماید مشکلی ایجاد نخواهد کرد و دیگر نجس نمی باشد، بنابراین نیازی به آب کشی بقیه نقاط فرش نخواهد بود.
3. به این نکته باید توجه کنید که آب غساله در شستشو با آب قلیل نجس باقی خواهد ماند در صورتی که آب غساله در شستشو با آب کر نجس نخواهد بود.
4. شوینده های آنزیم دار را باید برای چند ساعت روی لکه قرار داده تا به خوبی نجاست پاک کند.
5. اگر فرش توسط لکه خون نجس شده باشد، باید پیش از خشک شدن لکه برای تمیز کردن آن اقدام نمائید به خاطر آن که لکه خون خشک شده به سختی پاک می شود. گرچه در قالیشویی ها با داشتن انواع تجهیزات و دستگاه های مدرن تمامیه نجاست ها را تمیز می کنند.

مزایای شستشوی فرش نجس در قالیشویی

امروزه به خاطر نبود فضای مناسب و منابع آب کم و … شستشوی فرش ها به شیوه سنتی و قدیمی در منازل منسوخ شده است و همه تمایل دارند از شرکت های قالیشویی معتبر استفاده نمایند. شستشوی فرش ‌ها در قالیشویی ‌ها دارای مزایای زیادی است که مهم ‌ترین آن ها عبارتند از:
✓ امکان شستشوی فرش های نجس با انواع آب ‌های کر، قلیل و آب متصل به آب کر را دارند.
✓ شستشوی فرش به صورت مکانیزه و توسط تجهیزات مدرن انجام می شود.
✓ از مواد شوینده معتبر و باکیفیت برای انواع فرش‌ها استفاده خواهد شد.
✓ این شرکت ها خدماتی گوناگونی مانند رفوگری، ترمیم و تعمیر، خشک‌شویی در محل و … را ارائه می دهند.
✓ استفاده از این شرکت ‌ها سبب صرفه‌ جویی در زمان، آب، انرژی و هزینه خواهد شد.شستشوی فرش نجس در قالیشویی چگونه انجام می شود
مناسب ترین انتخاب برای شستشوی فرش های نجس در قالیشویی ها، قالیشویی فارسی است که جزء معتبرترین و بزرگ ترین شرکت های شستشوی فرش می باشد و از پرسنل و کارشناسان ماهر استفاده می کند. در این قالیشویی علاوه بر شستن فرش های نجس خدماتی همچون شستشوی فرش دستباف، شستن تابلو فرش ها، قالیشویی فرش ماشینی و ابریشمی و …. انجام می شود.

جمع ‌بندی

در این مطلب به شستشوی فرش نجس در قالیشویی و احکام و نوع شستن فرش ها پرداختیم. به صورت کلی برای شستن فرش ‌های نجس می ‌توان از 3 نوع آب کر، قلیل و آب متصل به آب کر استفاده نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به شستشوی فرش های نجس و نوع شستن آن ها می توانید با کارشناسان قالیشویی فارسی تماس گرفته و از راهنمایی های آن ها استفاده نمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *