امتیاز بده، صدات مهمه!

ترمیم قالی پاره شده کاری تخصصی است که باید توسط نیروهای حرفه‌ ای انجام شود، تا در نهایت از شکل ظاهری فرش مشخص نباشد. به همین جهت بهتر است که برای تعمیر قالی پاره شده حتماً از قالیشویی های معتبر استفاده کنید، تا در نهایت بهترین کیفیت را به دست آورید. در بین مراکز متعدد قالیشویی فارسی یکی از بهترین مراکز فعال در زمینه خدمات رفوگری ترمیم شستشو و خشکشویی است.

تعمیر قالی پاره شده

رفوگری فرش به چه معناست است؟

رفوگری فرش جزء خدمات بسیار مهم است که در صنعت فرش برای محافظت و نگهداری از فرش ها در طولانی مدت به کار می رود. از آنجا که فرش های دستباف و همچنین فرش های ماشینی نفیس جزء لوازم لوکس محسوب می شوند، باید برای نگهداری آنها هم هزینه کرد.
ترمیم یا رفوگری فرش به منظور برطرف کردن مشکلات مختلفی است که ممکن است برای هر فرد در حین استفاده به وجود بیاید. گاهی اوقات با استفاده از هنر دست افراد ماهر و متخصص در زمینه رفو امکان نگهداری از فرش های بسیار گرانبها میسر می گردد.
در واقع رفوگری فرش که در واقع به معنی ترمیم قالی پاره شده یا برطرف کردن هر نوع ایراد دیگری در فرش است، مزیت های زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به جان دادن دوباره به فرش های در حال نابودی اشاره کرد. این موضوع از لحاظ ارزش مادی و همچنین حفظ آثار تاریخی اهمیت پیدا می کند و گاهی اوقات می توان یک فرش را با هنر رفو محافظت کرد.

ترمیم قالی پاره شده چطور انجام می شود؟

فرش های ایرانی از نوع دستی و چند نوع ماشینی جزء پرطرفدارترین کفپوش ها در تمام دنیا به شمار می روند و در تمام خانه های ایرانیان مورد استفاده قرار می ‌گیرند که پهن کردن این فرش ها موجب دادن رنگ و گرما به فضای اتاق می شود. به دلیل استفاده زیاد از فرش ها ممکن است که بخش های مختلف فرش دچار پارگی شود.
در شرایطی که هر قسمت از فرش دچار آسیب دیدگی شود، باید از افراد متخصص در این زمینه جهت ترمیم قالی پاره شده کمک بگیرید، تا با بازسازی فرش از آسیب بیشتر به آن جلوگیری کرده و زیبایی و ارزش آن هم برای ادامه استفاده حفظ گردد.
در واقع رفوی به موقع به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای حفظ کیفیت فرش ها و حفظ زیبایی ظاهر آنها است. زیرا با ترمیم فرش پاره شده به وسیله یک رفوی ساده و یا حتی رفوگری پیچیده می توانید از صرف هزینه های بیشتر برای تهیه مجدد فرش ها جلوگیری کنید.
پس از انتقال فرش های آسیب دیده به مراکز قالی شویی که خدمات رفو و ترمیم فرش های آسیب دیده را انجام می دهند، توسط متخصصین در این حوزه به طور کامل فرش مورد بازرسی قرار می گیرد. با مشخص شدن نوع آسیب دیدگی و تشخیص رفو یا ترمیم فرش با استفاده از متریال های مناسب عملیات ترمیم فرش آغاز می گردد.در قالیشویی فارسی که یکی از معتبرترین مراکز ترمیم و رفوی فرش است، متخصص ترین نیروها حضور دارند که می توانند فرش را به حالت اصلی و اولیه بازگردانند. فرقی نمی‌ کند که آسیب ‌دیدگی‌ های فرش گسترده یا جزئی است، عملیات رفو به بهترین شکل انجام می شود.

در این بخش به مراحل انجام تعمیر قالی پاره شده در قالیشویی می پردازیم:

رفو قالی پاره شده

مرحله اول

با بررسی دقیق فرش مشخص می شود که اندازه پارگی چقدر بوده و شکل هندسی پارگی را نیز تعیین می کنند.

مرحله دوم

فرش را بر روی زمین از پشت پهن کرده  و به وسیله چوب کار آن را ثابت می کنند.

مرحله سوم

دو برابر شکل هندسی پارگی فرش را چله کشی و تار و پود بندی می کنند، تا برای بافت نقشه پاره شده شرایط مهیا باشد.

مرحله چهارم

برای جلوگیری از گم شدن تار و پود فرش یک طرف فرش را بر روی طرف دیگر قرار داده و متناسب با نقشه سمت سالم عمل گره زدن نقشه ها را انجام می دهند.

مرحله چهارم

پس از پایان بافت فرش با کمک الیافی مانند پشم و پنبه، متناسب با سایر الیاف فرش، شروع به تراز کردن اضافات آن می کنند. معمولاً این شیوه کار به گونه ای صورت می گیرد که به هیچ عنوان از سمت پشت فرش قابل مشاهده نیست.

چه زمانی ترمیم فرش پاره شده نیاز است؟

فرش ها که مورد استفاده روزمره قرار می گیرند، ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند که به راحتی می توانید این مشکلات را برطرف کنید. در چه زمان هایی ترمیم فرش پاره شده نیاز است که توسط افراد متخصص انجام شود؟
از مهمترین مشکلاتی که برای یک فرش به وجود می ‌آید و نیاز به کمک گرفتن از افراد رفوگر در این حوزه است، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

ترک خوردگی فرش به شکل عرضی و طولی

اوقات به دلیل استفاده نامناسب از فرش ها و تا شدن بخشی از فرش به دلیل کمبود فضا یا قرار گرفتن در زیر لوازم فرش دچار پارگی و ترک خوردگی می شود.

سوختگی فرش

فرش ها ممکن است به دلایل مختلف که می توان به آتش سیگار، رد اتو، جای قابلمه های داغ و بسیاری از موارد دیگر دچار آسیب دیدگی شوند. در صورتی که این سوختگی ها عمیق باشد، باید به طور کامل سطح فرش تمیز شده و مجدد ترمیم گردد.

بید زدگی فرش

ترمیم قالی پاره شده

بید زدگی فرش یکی از آسیب ‌های بسیار خطرناک است که بیشتر برای فرش های دستباف که مورد استفاده قرار نمی گیرند، رخ می دهد. ممکن است بخش های مختلف فرش را از بین ببرد و معرفی آن باید توسط افراد حرفه ای انجام شود، تا بدون مشخص شدن بتوان قسمت های مختلف آن را ترمیم کرد.

پوسیدگی بر اثر رطوبت

قرار گرفتن فرش ها برای طولانی مدت در یک محیط مرطوب سبب آسیب رساندن به بافت آنها می شود. به همین دلیل برطرف کردن پوسیدگی با سرعت بالاتر می توانند در حفظ فرش تأثیر بگذارند.

پارگی به دلیل استفاده زیاد

برخی از فرش ها که در مسیر رفت و آمد قرار می گیرند، مورد سایش واقع شده و ممکن است بخشی از آن دچار پارگی گردند. اینگونه پارگی ها باید توسط افراد متخصص و حرفه ای در مراکز قالیشویی معتبر مانند مجموعه قالیشویی فارسی صورت بگیرد.

تعمیر قالی پاره شده به چند بخش تقسیم می شود؟

فرش جزء کالاهای با ارزش و البته گران محسوب می شود که در طی گذر زمان ارزش آن افزایش پیدا می ‌کند. به همین جهت حفظ فرش ها برای همه افراد اهمیت دارد. هر چقدر که قدمت یک فرش بیشتر باشد، جذابیت و ارزش آن هم افزوده می گردد.
پس برای محافظت از این کالای ارزشمند بهترین راه تعمیر قالی پاره شده توسط افراد متخصص و حرفه ای است که قالیشویی فارسی یکی از مراکز حرفه ای در زمینه تعمیر و بازسازی فرش است که هر نوع تعمیری را انجام می دهد.
تعمیر قالی پاره شده متناسب با قسمت های مختلف فرش که دچار آسیب دیدگی شده اند، متفاوت است کارشناسان متخصص پس از بررسی دقیق فرش ها بهترین روش ها را برای ترمیم انتخاب می‌ کنند، تا در نهایت فرش ‌های سالم داشته باشید که به هیچ عنوان آثار ترمیم بر روی آن مشخص نباشد.

ترمیم قالی پاره شده به چند بخش تقسیم می شود که شامل موارد ذیل است:

رفوگری فرش

رفوگری فرش معمولاً در هنگام بروز مشکلاتی مانند سوختگی، کج شدن فرش، پارگی فرش به دلایل مختلف انجام می شود و بسته به نوع آسیبی که به فرش وارد شده، لوازم گوناگون مانند کلاف های همرنگ با فرش، انواع نخ، سوزن، چاقوی بافت، درفش و موارد دیگر لازم است تا گره های تار و پود فرش تعمیر و ترمیم شود.

ریشه بافی فرش

فرقی نمی‌ کند که فرش دستباف یا ماشینی داشته باشید، به هر علتی ممکن است ریشه های فرش شما دچار آسیب دیدگی شود و نیاز است که توسط کارشناسان حرفه ای و متخصص این بخش از فرش تعمیر گردد. اما ریشه بافی فرش دستباف به علت تنوع ریشه ها باید حتماً متناسب با سایر ریشه های فرش انجام شود، تا در نهایت مشخص نباشد. ریشه بافی تأثیر زیادی در حفظ سلامت فرش و کیفیت آن دارد. پس باید به دور از سهل انگاری و افزوده شدن وسعت فرش آسیب دیده با سرعت بالاتری برطرف گردد.

شیرازه دوزی فرش

اندازه فرش در قسمت چپ و راست آن قرار می گیرد و با استفاده طولانی مدت از فرش ها ممکن است شیرازه دچار پوسیدگی شود. در صورتی که از نیروهای متخصص، با تجربه کافی کمک بگیرید، شیرازه دوزی فرش دستباف هم که یک کار حرفه ‌ای است، به بهترین شکل ممکن انجام می شود.

چرم دوزی فرش

چرم دوزی فرش های دستبافت و ماشینی از ساییدگی و پارگی زودرس فرش ها جلوگیری می کند. همچنین از چروک شدن فرش جلوگیری کرده و موجب می شوند تا ظاهر فرش زیباتر باشد. یکی از مزیت ‌های مهم چرم دوزی جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی سرامیک، سنگ و پارکت است. بر روی فرش های نفیس معمولاً از چرم طبیعی استفاده می کنند. اما بر فرش های ماشینی از چرم های مصنوعی مرغوب و باکیفیت بالا به کار می برند. پس چرم دوزی فرش دستباف برای حفظ کیفیت و ارزش فرش باید توسط افراد متخصص انجام شود.

لکه برداری فرش

ممکن است به دلایل مختلف بر روی فرش های ماشینی و دستباف لکه هایی ایجاد شود که بسته به نوع لکه مواد غذایی، لکه مواد شیمیایی، لوازم آرایش و موارد مختلف دیگر نحوه پاک کردن آنها هم تفاوت پیدا می کند. در هنگام لکه برداری فرش دستباف به دلیل ارزش بالای آنها دو نکته مهم را مد نظر قرار می دهند. نوع لکه و قدمت لکه باید کاملا مشخص گردد، معمولا لکه های تازه تر سریع تر از سطح فرش تمیز می شوند. اما اگر لکه قدیمی باشد باید با استفاده از محلول های مناسب با تست بر روی قسمتی از الیاف فرش برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت آن صورت بگیرد.

نکات مهم برای جلوگیری از آسیب دیدگی فرش

ترمیم قالی پاره شده

در حال حاضر با کمک قالیشویی های متخصص و حرفه ای که در سطح شهر قرار دارند و یکی از معتبرترین آنها قالیشویی فارسی است، هر نوع آسیب دیدگی بر روی سطح فرش های ماشینی و دستبافت قابل تعمیر می باشد. بنابراین در صورتی که فرش های شما دچار آسیب شد، اصلا نگران نباشید.
اما مسئله مهم این است که پیشگیری بهتر از درمان بوده و با رعایت برخی از نکات می ‌توانید از فرش های خود به شکل بهتری محافظت کنید، تا طول عمر بالاتری داشته باشند و دیرتر دچار فرسودگی گردند.
از مهمترین نکات در این زمینه می ‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• از قرار گرفتن فرش های اضافی بر روی هم جلوگیری کنیم، تا جریان هوا در همه جای فرش وجود داشته باشد. 
• از قرار دادن وسایل سنگین با پایه های تیز بر روی فرش جلوگیری نمایید. 
• گلدان های طبیعی را بدون زیر گلدانی بر روی فرش قرار ندهید.
• در حین اسباب کشی و جابجایی، فرش ها را به صورت لوله ای حمل و نقل کنید، تا دچار پارگی نشوند.
• در صورت ریختن هر نوع ماده رنگی بر روی سطح فرش سعی کنید با سرعت بالایی اقدام به رفع لکه نمایید تا مقاوم نگردد.
• فرش های خود را برای شستشو به قالیشویی های متخصص بدهید، تا طی عمل شستن و خشک شدن فرش دچار آسیب دیدگی نشود.

خدمات ترمیم فرش در قالیشویی تهرانپارس

همه افرادی که نیاز به دریافت خدمات قالیشویی دارند، ترجیح می دهند یک مجموعه مناسب با رعایت اصول و نکات مهم در شستشوی فرش ها را انتخاب کنند، تا با خیال راحت بتوانند فرش های با ارزش خود را به آنها بسپارند.
قالیشویی تهرانپارس که با داشتن مجوز رسمی خدمات حرفه ای خود را در زمینه شستشوی فرش رفوگری خشکشویی و موارد دیگر عرضه می کند یکی از بهترین انتخاب هایی است که در نهایت رضایت مشتریان را جلب می کند
قالیشویی فارسی که در این منطقه قرار گرفته ضمن ترمیم فرش هم خدمات گسترده ای را عرضه می ‌کند که با شناخت این خدمات به شکل بهتری می توانید در مواقع لزوم از آنها کمک بگیرید.
از مهمترین خدمات ترمیم فرش پاره شده در قالیشویی تهرانپارس می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• عملیات دارکشی فرش برای رفع کج بودن فرش ها 
• خدمات ریشه زنی فرش های ماشینی و دستبافت به دو صورت ریشه زنی آماده و ریشه بافی با چله هم جنس فرش  
• خدمات شیرازه دوزی فرش های ماشینی و دستبافت متناسب با الیاف و تار و پود هر فرش  
• خدمات چرم دوزی فرش با استفاده از متریال های مرغوب 
• رفو کاری کلی فرش جهت رفع عیوب مختلف از جمله سوراخ شدگی، پارگی، سوختگی، بیدزدگی و سایر موارد دیگر  
نتیجه می گیریم که ترمیم قالی پاره شده باید توسط نیروهای متخصص و حرفه ای انجام شود، تا با نگاه کردن به قسمت پشت و روی فرش به هیچ عنوان بخش های تعمیر شده مشخص نگردد. همچنین دریافتیم که چه زمانی فرش ها نیاز به روفو پیدا می کنند و باید برای ترمیم آنها اقدام کرد. در صورتی که خدمات ترمیم توسط تیم حرفه ای و کاربلد صورت بگیرد، نه تنها هزینه ای کمتر ایجاد می کند. بلکه شما را از پرداخت هزینه زیاد برای خرید دوباره فرش هم بی‌ نیاز می ‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *