چگونه فرش ابریشم را تمیز کنیم

امتیاز بده، صدات مهمه!

[av_heading heading=’سلام’ tag=’h3′ link_apply=” link=” link_target=” style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=’,,,,’ padding=’10’ color=” custom_font=” custom_class=” id=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=”][/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=”]

چگونه فرش ابریشم را تمیز کنیم؟

فرش ابریشم را میتوان ارزشمندترین، گرانبهاترین و البته گران ترین نوع فرش دستباف ایرانی دانست. به همین دلیل است که این روزها در کمتر منزلی می توانید این فرش را مشاهده کنید. چه بسا به عنوان یک هدیه نفیس به نوادگان شما نیز به ارث برسد و اگر شانس بیاورید و آنها هنر دوست باشند، فرش شما را قاب می کنند به عنوان تابلو نیز از آن استفاده می‌کنند.

صحبت از فرش ابریشمی، همواره ردیف زنان روستایی را در ذهن یادآور می شود. زنانی که به ردیف نشسته اند و رج به رج بر وسعت این فرش می افزایند، آن را نگ میزنند و از دل و جان خود برای نقش های آن مایه می گذارند. به همین دلیل است که این فرش ها روح و جان دارند. خانه ای که این فرش ها را داشته باشد، از آنها هم روح و زیبایی می‌گیرد. باعث می شود تا سا های سال، خانه ای درخشان داشته باشید.

بافت این نوع از فرش ها، اغلب قدمتی هزارساله دارند. اما مسئله اینجاست؛ نگهداری از این نوع فرش ها به اندازه زیادی سخت می باشد. نگهداری صحیح و شستوی درست باعث می شود تا عمر آنها در خانه شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. از همین رو این سوال مطرح می شود؛ چگونه فرش ابریشمی را تمیز کنیم؟ درواقع شستشوی فرش دستباف به چه صورت انجام میگیرد؟

اگر فرشی ابریشمی در منزل دارید و عزای شستشوی آن را در دل دارید، باید بگوییم دیگر نیازی نیست نگران باشید. در ادامه این مقاله در نظر داریم مسائل مهمی را در این زمینه خدمت شما شرح دهیم.

چگونه فرش ابریشم را تمیز کنیم

مراقبت های ضروری از فرش ابریشم

این روزها، تمامی خانه ها با پارکت، سرامیک، کفپوش و… پوشیده شده اند. از همین رو فرش های دستباف از جمله فرش ابریشم، بر روی سطح صاف، خشک و عاری از هرگونه گرد و خاک پهن می شوند. نباید این دسته از فرش ها را بر روی سطح آهکی، خاکی و حتی گچی گسترده کنید. این مواد به واسطه قلیایی بودن میتوانند پشم و ابریشم موجود در پشم را تجزیه کنند.

پس از استفاده از این فرش ها متوجه می شوید که بسیار سنگین هستند. پس جابجایی آنها بسیار محدود است. هر چند در طول روز ممکن است حرکتی کوتاه داشته باشند. در این صوت جلوگیری از حرکت فرش میتوا از ترمز فرش که به صورت قطعه‌ای از لاستیک خاص است که در زیر فرش قرار می‌گیرد از حرکت آن جلوگیری کرد.

اما چه مراحلی برای تمیز کردن فرش ابریشمی وجود دارد؟

در ادامه توضیح خواهیم داد.

چه موادی به فرش ابریشم آسیب میرساند؟

قبل از اینکه به سراغ مراحل نگهداری و تمیز کردن فرش ابریشمی بپردازیم، باید کمی درباره موادی که به این فرش های نفیس آسیب میرسانند بدانید. مطمئنا آگاهی از این موارد میتواند کمک شایانی در هر چه بهتر شستشوی فرش ها می کند.

  • مواد شیمیایی: موادی که حالت قلیایی دارند میتواند به فرش ابریشمی شما آسیب برساند.
  • آب گرم باعث می شود تا بافت های ابریشم استحکام خود را از دست بدهد.
  • در صورتی که مواد رنگ دار مانند جوهر، چای و… بر روی فرش شما ریخته می شود باید همان لحظه اقدام به تمیز کردن آن نمائید. در غیراینصورت رنگ وارد بافت فرش خواهد شد و از بین بردن آن کار بسیار سختی است.

معمولا در اینگونه موارد توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام حتما با قالیشویی باتجربه و معتبر تماس بگیرید. زیرا راهنمایی های دقیقی را در اختیار شما قرار می دهند.

روش های نگهداری از فرش ابریشم

روش های نگهداری از فرش ابریشم

اگر از فرش های دستباف ابریشمی در منزل استفاده می کنید، نیاز است تا نسبت به چگونگی تمیز کردن آنها آگاه شوید. در ادامه شما را با مراحل انجام آن آشنا خواهیم کرد.

قدم اول: محل مناسبی را انتخاب کنید

آیا میدانستید ابریشیم همچون موی انسان از پروتئین برخوردار است؟ از همین رو به راحتی تحت تاثیر محیط قرار گرفته و آسیب می بیند. پس باید قبل از استفاده و پهن کردن آن در محیط، اطمینان حاصل کنید فرش ابریشمی شما در چه ناحیه ای قرار گرفته که از ترافیک بالایی برخوردار نیست. این مسئله در افزایش طول عمر فیبر آن تاثیر می گذارد و حتی از سایش آن جلوگیری می کند.

با این حال اگر آن را در محیط پر ترافیکی قرار داده اید، نیاز است که به طور منظم قالیچه را بچرخانید. این مسئله کمک می کند تا اطمینان داشته باشید هر طرف با یک نسبتی فرسوده خواهد شد. و اینگونه نخواهد بود که یک قسمت آن به طور کامل از بین برود. همچنین بهتر است قالیچه ابریشمی خود را دور از نور مستقیم خورشید بگذارید زیرا رنگ های فرش ابریشم می تواند از بین بروند.

قدم دوم: مراقبت های دائمی فرش ابریشمی را بشناسید

*بدون جارو برقی، شما می توانید به راحتی قالیچه را بلرزانید و با ضرب و شتم ملایم برای جدا کردن خاکی که روی قالیچه قرار گرفته است، اقدام کنید.

*با استفاده از جاروبرقی فرش را جارو  کنید، دقت شود  جاروبرقی برس دار از مناسب استفاده در قسمت ریشه های فرش نیست، چراکه ممکن است ریشه درون برس جارو گیر  کند و باعث صدمه دیدن ریشه‌ها گردد. فراموش نکنید جاروکشی در جهت خواب فرش باشد تا پرزهای فرش مرتب شوند.

*هر سه یا چهار سال فرش خود را کنترل و در صورت نیاز آن را بشویید. دقت کنید هر قدر میزان شستشوی فرش کمتر، عمر فرش بیشتر خواهد شد.

قدم سوم: چطور لکه های فرش را پاک کنیم؟

یکی از نگران کننده ترین بخش هایی که در حین استفاده از فرش ابریشمی ذهن افراد را به خود مشغول می کند، ایجاد لکه بر روی این نوع از فرش هاست. اینکه نکند یک کودک یا حتی بزرگسال، لیوانی نوشابه، دوغ یا حتی شیر را بر روی فرش بریزند.

اینجاست که باید خونسردی خود را حفظ کنید. زمانی که مایعات بر روی فرش ریخته می شود، باید بلافاصله آن را با یک قاشق بردارید. سپس از یک دستمال سفید و خشک استفاده کنید. از خشک شدن زیر فرش نیز اطمینان حاصل کنید. این مسئله کمک می کند تا از بروز پوسیدگی و کپک جلوگیری به عمل آورید.

لکه برداری را  با  صبر و حوصله انجام دهید و در صورت لزوم  عملیات چند بار تکرار شود.

برای برطرف کردن لکه از قسمت بیرونی به سمت مرکز لکه عملیات پاک کردن را  شروع کنید،  با این کار  از گسترش لکه جلوگیری می کنید.

با این حال، برای تمیز کردن و نگهداری قالی های ابریشمی خود، این ایده بد نیست که با حرفه ای ها مشورت کنید زیرا ابزار و مهارت های لازم برای اطمینان از زیبایی و کیفیت فرش های ابریشمی بسیار مهم است و نگهداری از فرش ابریشم نیز اهمیت به سزایی برای دارندگان آن دارد.

قدم چهارم: در شرایط سوختگی فرش ابریشم محتاط باشید

اگر فرش دچار سوختگی شود، از قیچی نان کمک بگیرید و در ساده ترین حالت ممکن، تپه های تیره آن را از بین ببرید. اگر سوختگی گسترش یافت میتوانید به سراغ قالیشویی های حرفه ای بروید. مطمئن باشید که در کوتاهترین زمان ممکن این مشکل را برطرف خواهند کرد.

قدم پنجم: از ضد بید استفاده کنید

یکی از مواردی که اغلب گریبانگیر فرش های ابریشم می شود، و آنها را همچون بیدخورده ها درمی آورد، هوای شرجی و مرطوب است. البته نگهداری در محل های سربسته و متروک نیز میتواند چنین مشکلاتی را فراهم آورد. در این میان نباید ا زعدم توجه و نظافت فرش نیز غافل شوید. پس استفاده از ضدبید میتواند نیاز شما را برطرف کند.

اگر فرش هایتان را در محیطی سربسته و متروک نگهداری می کنید، نیاز است که هر چند ماه یکبار درب آن را باز کرده و به بررسی کلی فرش ها بپردازید. استفاده از پودر نفتالین یا نگزالت و حتی مواد گیاهی مانند تنباکو میتواند تا حد قابل قبولی این مشکل را حل نماید.

کلام آخر

تمام آن چیزی که در این مقاله در رابطه با چگونگی تمیز کردن فرش ابریشم خدمت شما ارائه شد، نمونه ای از مفیدترین روش های حفظ و نگهداری فرش های ابریشمی می باشد. این نوع از فرش ها به واسطه اهمیت و ارزش بالایی که دارند، باید به شدت تحت محافظت قرار گیرند. شستشو و تمیزکاری این نوع از فرش های نفیس و عتیقه نیز باید توسط متخصصان و کارشناسان باتجربه صورت گیرد. پس انتخاب بهترین قالیشویی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

[/av_textblock]

[av_heading heading=’دیگر مقالات مرتبط’ tag=’h3′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#ff0044′ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-khuj744z’ id=” custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_heading]

[av_blog blog_type=’taxonomy’ link=’category,112′ date_filter=” date_filter_start=” date_filter_end=” date_filter_format=’yy/mm/dd’ blog_style=’blog-grid’ bloglist_width=” columns=’3′ contents=’excerpt’ content_length=’content’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ items=’3′ offset=’0′ paginate=’no’ conditional=” av_uid=’av-khuj7y5g’ custom_class=”]

[av_comments_list av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=”]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *