روش از بین بردن لکه جوهر از روی فرش

امتیاز بده، صدات مهمه!

از بین بردن لکه جوهر از روی فرش

خودکار یا قلم یکی از بهترین اختراعات بشر بوده و هنوز یکی از اولین اقلامی است که ما با آن سر و کار، اما جوهر آن می‌تواند روی فرش شما بریزد و فرش شمارو کثیف کند.

اما نیازی به نگران شدن نیست، در این مقاله می‌خواهیم درباره انواع جوهر قلم و اینکه که چطور جوهری را از روی فرش با مواد اولیه خانگی پاک کنیم صحبت کنیم.

پس، با همراه باشد.

همه جوهرها یکسان نیستند. جوهرهای مختلفی وجود دارد و برخی از آن‌ها برای تمیز کردن از هر سطحی، به ویژه فرش، نیاز به توجه خاصی دارند.

تمام جوهرها با مایع ساخته می‌شوند که بر پایه آب یا روغن است. در این مایع رنگدانه‌های مختلفی وجود دارد که به جوهر رنگ می‌دهد. لکه‌ای که مشاهده می‌کنید رنگدانه‌هایی است که به الیاف فرش شما متصل شده است. با جوهرهای فلزی، رنگدانه‌ها همچنین حاوی تکه‌های فلزی یا براق هستند که باید از شمع فرش خارج شوند.

روش روش از بین بردن لکه جوهر

۱-جوهر قلم توپ

این‌ها قلم‌هایی هستند که احتمالاً در مدرسه با آن‌ها نوشته‌اید و احتمالاً هنوز هم با آن‌ها می‌نویسید. آن‌ها دارای جوهر رنگی غنی هستند که تیره و بادوام است. برای نوشتن عالی است، اما برای لکه‌ها چندان عالی نیست.

مشکل این است که آن‌ها حاوی جوهرهای روغنی هستند که به آن‌ها شفافیت را روی کاغذ می‌دهد. این نوع جوهر تمیز کردن فرش را نیز کمی سخت‌تر می‌کند. باید هرچه سریع‌تر جوهر قلم روغن را از خارج کنید.

زمانی که برای مراحل تمیز کردن آماده می‌شوید مقداری نشاسته ذرت روی لکه بپاشید که در زیر توضیح خواهم داد.

نشاسته ذرت باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و به کاهش خواص خشک شدن جوهر قلم یا هرگونه جوهر دیگر کمک می‌کند.

 2-جوهر ژل بر پایه آب

قلم‌های روشن مانند آن‌هایی که رنگ شیری دارند و حتی خودکارهای فلزی دارای جوهر بر پایه آب هستند، تمیز کردن آن راحت‌تر است. برای قلم‌های درخشان، هنگام تمیز کردن لکه باید منطقه را با یک مسواک قدیمی با دقت بکشید تا تمام درخشندگی از بین برود.

هنگامی که لکه را از بین بردید، باید فرش را خیس کنید و با یک مسواک یا هر شانه فرش دیگر جای لکه را بشویید.

3-جوهر از قلم‌های چشمه

این نوع قلم‌ها دارای جوهرهای پایه آب هستند و با لکه‌های قلم‌های روغنی تفاوتی ندارد. با این حال، اگر ذخیره پشت قلم پاره شده باشد، با لکه بسیار بزرگتری روبرو خواهید شد، که می‌تواند نگران کننده باشد. جای نگرانی نیست؛ با استفاده از چهار مرحله زیر نیز می‌توانید این لکه هارو به را به راحتی تمیز کنید.

با لکه‌ها، زمان مهم است. هر چه مدت زمان طولانی‌تر شدن این لکه جوهر روی فرش شما باشد، عمق بیشتری در آن فرو می‌رود تا جایی که ممکن است به صورت دائمی روی فرش شما بماند. اما شما با رعایت این چهار مرحله می‌توانید جوهر را از روی فرش خود پاکسازی کنید.

۱-کنترل لکه

با هر لکه جوهر که برخورد می‌کنید، مهم است که از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنید. در این مرحله، باید از مالیدن لکه برای پاک کردن آن خودداری کنید.

همچنین، یک پارچه روشن و یا یک حوله آشپزخانه را روی لکه قرار دهید تا هرگونه لکه اضافی جذب شود. همچنین می‌توانید کاغذ یا پارچه را به آرامی فشار دهید، اما فشار زیاد باعث پخش شدن جوهر خواهد شد.

اگر با جوهر توپ سر و کار دارید، می‌توانید مقداری نشاسته ذرت را روی ناحیه قرار دهید تا جوهر در الیاف فرش خشک نشود. بعد، وقت خیس کردن است.

۲-پارچه یا حوله را خیس کنید

برای جلوگیری از اتصال جوهر به الیاف فرش، باید از سرکه یا الکل بدون رنگ استفاده کنید و پارچه را به این‌ها آغشته کنید. همچنین، می‌توانید یک پاک کننده تجاری انتخاب کنید.

از هر محلول تمیز کننده‌ای که استفاده می‌کنید، قسمت کوچکی از فرش خود را با آن محلول تمیز کننده آغشته کنید تا میزان ماندگاری فرش را بررسی کنید. اگر فرش به تمیز کننده مورد نظر واکنش نشان داد، قطعا نمی‌خواهید یک لکه کوچک را به یک نقطه سفید بزرگ تبدیل کنید.

 

  • استفاده از الکل

ساده‌ترین گزینه برای امتحان این است که به سادگی مقدار کمی الکل را روی گوشه یک پارچه رنگ روشن بریزید و آن را رو لکه بکشید.

از لبه بیرونی لکه شروع کنید، به سمت داخل لکه حرکت کنید و با پارچه را روی لکه بکشید. در جایی که لکه عمیق‌تر است، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر برای خیساندن الیاف برای رنگدانه جوهر استفاده کنید.

این گزینه برای جوهر ژل خوب عمل می‌کند. برای نتایج بهتر، می‌توانید از الکل تغییر رنگ نیز استفاده کنید، که تمیز کننده قوی‌تری است و سریعتر خشک می‌شود، اما همچنین سمی است، بنابراین اگر فرزندان یا حیوانات خانگی دارید مراقب باشید و از تهویه زیاد در منطقه اطمینان حاصل کنید.

  • سرکه

اگر الکل مناسب برای تمیز کردن ندارید، می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. در از بین بردن بیشتر لکه‌ها موثر است. همچنین می‌توانید مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید تا همه چیز تمیز و حباب دار شود. عملکرد گازدار جوش شیرین به برداشتن رنگدانه جوهر از الیاف کمک بسزایی می‌کند.

اگر از ایمنی محلول مطمئن نیستید، کمی آب سرد به مخلوط اضافه کنید تا خمیر مایع‌تری داشته باشید، که هیچ خاصیت سفیدکنندگی ندارد. خوب بمالید، با پشت قاشق به آرامی مالش دهید.

«محلول را برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی لکه بگذارید.»

  • کرم اصلاح

حتماً از کرم فوم دار استفاده کنید و نه ژل. ما همچنین توصیه می‌کنم یک فوم سفید انتخاب کنید و نه یک رنگ آمیزی. همچنین، می‌توانید از اسپری مو نیز استفاده کنید، که معمولاً حاوی الکل است.

کافی است مقداری از آن را اسپری کرده و به آرامی روی لکه بکشید و اجازه دهید چند دقیقه خیس بخورد.

  • سفید کننده و پراکسید

سفید کننده و پراکسید راه حل‌های شستشوی شگفت‌انگیزی هستند، اما تمایل دارند رنگ فرش را نیز افزایش دهند، بنابراین اگر فرش سفید یا کرم دارید، خوش شانس هستید و می‌توانید از آن‌ها به طور موثر استفاده کنید.

برای استفاده می‌توانید از درب بطری برای دریبل زدن مقداری سفید کننده یا پراکسید روی لکه استفاده کنید. مراقب باشید مایع روی دست نرود زیرا کاملاً خورنده است.

  • راه حل‌های شستشوی فرش

می‌توانید هریک از این محلول‌های تمیز کردن فرش تجاری را تهیه کنید، که برای تمیز کردن بیشتر لکه‌ها از فرش و از بین بردن لکه‌ها از رویه نیز بسیار مناسب است. اگر اینها را در انبار ندارید، مطمئناً می‌توانید راه حل‌های خانگی ذکر شده در بالا را انتخاب کرده و استفاده کنید.

  • پاک کننده لکه جادویی طبیعی اکتیو

پاک کننده لکه اکتیو یکی از چند محلول پاک کننده مارک تجاری است که دارای قابلیت حذف لکه‌های جوهر از روی فرش را دارد.

این نیز نسبتاً مقرون به صرفه است و از آنجا که پیش مخلوط شده است، تمیز کردن لکه‌ها اکنون بسیار آسان و راحت است.

به سادگی مقداری پاک کننده را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و خشک کنید. سپس، با جاروبرقی باید رنگدانه‌ها پس از خشک شدن لکه برداشته شوند.

از بین بردن لکه جوهر

۳-تمیز کردن

در مرحله بعد، باید کمی چربی برنج بریزید و روی لکه بمالید. با مسواک خوب کار می‌کند یا می‌توانید از برس فرش استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید از پارچه‌های روشن برای تمیز کردن لکه استفاده کنید.

ایده خوبی است که از بیرون به داخل بکشید، نه از داخل به این دلیل که می‌خواهید ناحیه‌ای که لکه در آن است را به حداقل برسانید.

احتمالاً لکه بیشتر در مرکز منطقه متمرکز می‌شود، بنابراین در اینجا ممکن است به محلول تمیز کننده اضافی بیشتری نیاز داشته باشید.

وقتی اینکار را کردید، شروع به مشاهده رنگدانه کنید، می‌توانید با یک پارچه یا حوله کاغذی تازه مقداری لکه مانده را از روی فرش پاک کنید.

اکنون می‌توانید فرش خود را مانند معمول با شامپو فرش معمولی یا مایع ظرفشویی و آب بشویید. برای اطمینان از برطرف شدن آخرین لکه جوهر خود، دوباره کمی روی فرش بکشید.

پس از اتمام شستشو، می‌توانید فرش خود را جاروبرقی کنید. هنگامی که الیاف فرش خشک می‌شوند، می‌توانید ارزیابی کنید که آیا باید مراحل ۱ تا ۳ را تکرار کنید یا خیر، در غیر این صورت، فرش شما به حالت اولیه برگشته است.

اگر جاروبرقی می‌کشید و هنوز لکه کمی باقی مانده است، می‌توانید مراحل ۱ تا ۳ را دوباره امتحان کنید.

به عنوان یک نکته جانبی، ایده خوبی است که در صورت تمیز کردن ناحیه‌ای که جوهر ریخته شده است، شستشوی کامل فرش را انجام دهید. این امر برای اطمینان از یکنواختی رنگ در کل فرش شما است.

به یاد داشته باشید که قسمت لکه‌ای که تازه تمیز کرده‌اید ممکن است از بقیه فرش شما تمیزتر باشد و باید مطمئن شوید که بقیه فرش هم همینگونه باشد.

روش روش از بین بردن لکه جوهر از روی فرش

1- چگونه می‌توانید لکه‌های قدیمی جوهر را پاک کنید؟

از الکل روغنی استفاده کنید. محلول را با یک پارچه تمیز و رنگ روشن بمالید. وقتی لکه جوهر را برداشته‌اید از بیرون به داخل حرکت کنید. بگذارید خشک شود، سپس طبق معمول با شامپو فرش بشویید.

2-آیا می‌توان لکه‌های جوهر را بعد از خشک شدن پاک کرد؟

بله آن‌ها می‌شود، با آن‌ها همانند لکه‌های جوهری که تازه ریخته شده‌اند رفتار می‌کنید. به سادگی از الکل مالش دهنده یا الکل تغییر رنگ دهید، به آرامی با یک پارچه تمیز و روشن روی مایع بمالید.

با بلند شدن لکه‌های جوهر پاک کنید. با از بین بردن رنگدانه جوهر هنگام تمیز کردن، لکه به زودی از بین خواهد رفت.

3-آیا جوش شیرین می‌تواند جوهر قلم را پاک کند؟

می‌توانید لکه‌های جدید جوهر را با جوش شیرین پاک کنید. کافی است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا یک خمیر گازدار ایجاد شود.

آن را با پشت قاشق روی لکه بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند، سپس با یک مسواک قدیمی کمی مالش دهید. خمیر جوش شیرین خشک شده را با جاروبرقی تمیز کنید. در صورت نیاز تکرار کنید.

4-آیا نمک لکه‌های جوهر را از بین می‌برد؟

نمک و آب لیمو یک محلول تمیز کننده موثر برای از بین بردن لکه‌های جوهر از فرش است. به سادگی یک قاشق غذاخوری نمک و یک لیمو تازه را با هم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود که می‌توانید روی لکه جوهر بمالید.

اجازه دهید محلول چند دقیقه روی لکه بماند، سپس با یک پارچه تمیز و روشن رنگ را روی لکه بکشید. پروژه تمیز کردن را با جاروبرقی کامل به پایان برسانید.

برای از بین بردن نمکی که بیش از حد عمیق به فرش نفوذ کرده است، ممکن است لازم باشد آن را با یک برس سفت و محکم تمیز کنید.

5-چگونه لکه‌های جوهر چاپگر را پاک می‌کنیم؟

می‌توانید پودر اضافی را از لکه با جاروبرقی کمی پاک کنید. خلاء دستی برای این کار ایده آل است.

در مرحله بعد، یک پارچه در اطراف ناحیه لکه قرار دهید و با اسپری مو کاملاً تمیز کنید. بگذارید خشک شود، سپس با پارچه به آرامی روی لکه بکشید و رنگدانه را بردارید.

سخن پایانی

دیدن لکه جوهر آبی، مشکی یا قرمز بر روی فرش محبوب و اغلب گران قیمت شما لزوماً پایان دنیا نیست.

با وجود چند ماده رایج در آشپزخانه شما، می‌توانید لکه‌های جوهر را از روی فرش خود به طور کامل پاک کنید.

با این چهار مرحله آسان، می‌توانید هرگونه آشفتگی جوهر را تمیز کنید و ثابت کنید مهارت‌های تمیز کردن شما از قلم قوی‌تر است.

همچنین، اگر فرش شما به مراتب کثیف شد و نیاز به شستشو داشت، می توانید شستشوی فرش های دستبافت و ماشینی خود را به تیم قالیشیویی فارسی بسپارید و در سریع ترین زمان ممکن فرش خود را تحویل بگیرید و از تمیزی و طراوت آن لذت ببرید.

قالیشویی فارسی

 قالیشویی فارسی
قالیشویی مطمئن جهت شستشوی فرش های شما

آدرس: قالیشویی فارسی واقع در تهرانپارس می باشد که به تمامی مناطق شهر تهران سرویس دهی دارد.

تلفن: 77114280  و  77336000

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *