علت قاطی شدن رنگ فرش دستباف

امتیاز بده، صدات مهمه!

قاطی شدن رنگ فرش دستباف

فرش دستباف همانطور که می دانید در سرتاسر جهان طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان یک کالای لوکس و صادراتی در نظر گرفته می شود. در کشور خودمان نیز فرش دستباف علاوه بر محبوبیت بالایی که دارد از ارزش بسیار بالاتری نسبت به فرش های تولیدات کارخانه ای یا به اصطلاح فرش های ماشینی، برخوردار است. در این مقاله می خواهیم در مورد قاطی شدن رنگ فرش دستباف صحبت کنیم و مواردی که در این باره مهم هستند را با هم بررسی کنیم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، یا اینکه در مورد قاطی شدن رنگ فرش دستباف سوالاتی در ذهنتان است پیشنهاد می کنیم مطالعه این مقاله ارزشمند در خصوص فرش های دستباف را از دست ندهید و در این مقاله از وب سایت قالیشویی فارسی همراه ما باشید.

قاطی شدن رنگ های فرش دستباف

معمولا توصیه می شود که فرش های دستباف را در منزل نشویید چرا که شستشوی این فرش ها گاهی می تواند به قیمت از بین رفتن آن ها و خراب شدن آن ها تمام شود بنابراین بسیار بسیار مهم است که شما فرش های دستباف خود را برای شستشو تنها به قالیشویی هایی که دارای مجوز هستند بسپارید. در غیر این صورت هیچ تضمینی برای قاطی شدن رنگ فرش دستباف شما وجود ندارد. اما قالیشویی های مجاز چه کاری انجام می دهند تا از قاطی شدن رنگ فرش ها جلوگیری کنند؟ معمولا قالیشویی ها برای جلوگیری از این مورد از مواد شیمیایی برای شستشوی فرش استفاده نمی کنند و سعی می کنند با استفاده از کمی مایع تمیز کننده مخصوص غیر شیمیایی به اضافه پودر قالیشویی برای تمیز کردن فرش دستباف شما استفاده کنند. به دلیل اینکه یک قالیشویی می بایست سلامت فرش شما را پس از شستشو تضمین کند لذا تمام عملیات شستشوی این فرش ها با دقت و نظارت بالایی انجام می شود تا کوچکترین آسیبی به فرش ها وارد نشود.

 

علت قاطی شدن رنگ فرش دستباف چیست؟

یکی از مسائل و مشکلاتی که برای فرش های دستباف، پس از شستشو در منزل به وجود می آید قاطی شدن رنگ آن هاست و این باعث از بین رفتن کامل زیبایی آن فرش خواهد شد. به طور معمول این را در نظر داشته باشید که شستشوی مداوم فرش های دستباف کار غیر منطقی و اشتباهی می باشد و باعث کوتاه شدن عمر آن ها می شود. در صورتی که تردد بر روی فرش های شما زیاد است و فرش خیلی زودتر کثیف می شود پیشنهاد ما این است که هر سه تا پنج سال فرش های دستباف خود را شستشو دهید. البته اگر فرش شما به دلیل رفت و آمد خیلی زیاد بیش از اندازه کثیف شود و شما به این موضوع توجهی نشان ندهید بازهم همان کثیفی به بافت فرش دستباف آسیب خواهد زد و این موضوع انکار کردنی نیست که باید تعادل را در شستشوی فرش های دستباف رعایت کرد. در صورتی که کثیفی روی فرش به حدی بود که احساس کردید هر چه سریع تر نیاز به شستشو دارد، درنگ نکنید و قبل از آن بازه زمانی که برای شستشو اعلام کردیم، فرش را برای شستشو به قالیشویی های مجاز در کشور تحویل دهید. قالیشویی فارسی در سرتاسر تهران آماده خدمت رسانی به مشتری های عزیز و ارجمند است. اگرنیاز به شستشوی فرش های دستباف خود را دارید ما می توانیم این کار را به صورت تخصصی و بدون هیچ مشکلی برایتان انجام دهیم.

یکی دیگر از دلایلی که باعث قاطی شدن رنگ فرش دستباف علاوه بر مواردی که مطرح کردیم می شود، شستشوی فرش دستباف با آب گرم است. این کار به قاطی شدن رنگ فرش دستباف دامن می زند و اوضاع فرض را پس از شستشو وخیم تر خواهد کرد.

 

تمام موارد قاطی شدن رنگ در فرش ها

به صورت مختصر درباره علت هایی که موجب قاطی شدن رنگ فرش می شوند، صحبت کردیم اما اگر بخواهیم همه عواملی که باعث قاطی شدن رنگ فرش دستباف می شوند را به صورت خلاصه در یک لیست بیان کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • شستشوی فرش دستباف با مواد شیمیایی تمیز کننده که به بافت فرش نفوذ کرده و رنگ آن را تخریب می کنند و سبب پس دادن رنگ در فرش ها می شوند.
  • استفاده از آب گرم هنگام شستشوی فرش دستباف ممنوع است. به دلیل اینکه آب گرم موجب آسیب دیدن فرش دستباف می شود.
  • کشیدن برس سفت یا دستمال نم دار یا خشک با شدت زیاد به منظور از بین بردن لکه های چای و قهوه که بعضا خانواده ها این کار را به سرعت انجام می دهند باعث آسیب های بسیار شدید به فرش دستباف می شوند که از جمله آن ها قاطی شدن رنگ و از بین رفتن پرزهای فرش در آن ناحیه می باشد.
  • آویزان کردن فرش دستباف بعد از شسشتوی آن در منزل اشتباه است. ضمن اینکه همانطور که گفتیم شستشوی فرش دستی در منزل خود کار اشتباه دیگری است. آویزان کردن فرش بعد از شسشتو به خصوص زمانی که هنوز خیلی خیس باشد می تواند باعث پخش شدن رنگ هایی در فرش شود که خیلی با ثبات نیستند و در آخر ممکن است تمامی نقش روی فرشتان را دچار آسیب دیدگی و نا هماهنگی در رنگ کند.
  • یک کار بسیار اشتباه این است که برای خشک شدن فرش دستباف، پس از شستشو آن را در زیر نور خورشید قرار دهیم. اشعه های فرا بنفش موجود در نور خورشید می تواند رنگ فرش را دچار آسیب دیدگی کند و بافت فرش را نیز به مرور زمان دچار پوسیدگی زودهنگام کند.

قاطی شدن رنگ فرش دستباف

چگونه مشکل قاطی شدن رنگ فرش دستباف را حل می کنند؟

اینطور نیست که با قاطی شدن رنگ فرش دستباف به صورت کامل دیگر آن را نادیده بگیرید و بلا استفاده بدانید. خوشبختانه به دلیل مرغوبیت بالای فرش های دستباف و ارزش بالایی که دارند این نوع فرش ها قابل ترمیم و تعمیر هستند و می توان تعمیر و ترمیم آن را به رفوگران سپرد.

اما سوال اصلی این است که رفوگران در قالیشویی ها چه مراحلی را برای حل مشکل قاطی شدن رنگ فرش دستباف طی می کنند؟ آیا می توان این مراحل را در منزل انجام داد؟

در این مورد بهتر است ابتدا به سوال دوم پاسخ بدهیم که پاسخش خیر است. به این دلیل می گوییم که نمی توان مراحل رفوی قاطی شدن رنگ فرش دستباف را در منزل انجام داد، چرا که این کار یک کار کاملا تخصصی می باشد که حتما باید توسط متخصصان رفوگر در این حوزه انجام شود. هر گونه اشتباه در انجام دادن این مراحل می تواند خساراتی که به فرش شما وارد شده است را تا چند برابر افزایش دهد. بنابراین انجام این کار در منزل به هیچ عنوان منطقی و عقلانی نیست و توصیه می کنیم حتی اگر این مراحل را می دانید و ما هم در ادامه این مراحل را توضیح خواهیم داد، باز هم خودتان برای این موضوع دست به کار نشوید. ممکن است هزینه ای که می خواهید برای رفوی فرش بعد از قاطی شدن رنگ فرش دستباف خودتان بپردازید یک پنجم هزینه ای باشد که بعد از رفو توسط خودتان و خراب شدن کار می بایست بپردازید. بنابراین حتما این موضوع را کاملا جدی بگیرید و فرش دستباف خود را برای ترمیم و رفو به یک قالیشویی معتبر بسپارید. قالیشویی فارسی با داشتن پرسنل متخصص در این زمینه می تواند در کوتاه ترین زمان ایرادات فرش شما را به همراه دلایل ایجاد شدن آن ها شناسایی کرده و نسبت به رفع آن با هزینه هایی مقرون به صرفه و اقتصادی اقدام نماید.

اما برای اینکه به سوال اول پاسخ دهیم لازم است تا تمامی مراحل را قسمت به قسمت شرح دهیم بنابراین در ادامه مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

 

رنگ برداری از فرش چیست و چگونه انجام می شود؟

از بین بردن قاطی شدن رنگ ها در فرش های دستباف با هیچ روشی به جز رنگ برداری انجام نمی شود. بنابراین انجام هر گونه فعالیتی برای اصلاح سرخود این مشکلات می تواند مشکلات زیادی را برای فرش های شما ایجاد کند. اما با رنگ برداری می توان انتظار داشت فرش شما همانند روز اول زیبایی خود را به دست آورده و بدرخشد، به شرط اینکه با دخالت و سعی کردن به اصلاح مشکلات؛ خودتان باعث بیشتر شدن آسیب ها به فرش نشوید. باز هم تکرار می کنیم که این کار تنها باید توسط متخصصان و افراد حرفه ای در این حوزه انجام شود.

در این روش رفوگران حاضر در قالیشویی های مجاز که تجربه زیادی در انجام این کار دارند، سعی می کنند تا رنگ های تیره ای که از فرش با رنگ های روشن قاطی شده است را کم رنگ کنند. برای رنگ برداری از فرش روش های متفاوتی وجود دارد که رفوگران با کارشناسی و بازدید فرش متوجه میزان آسیب فرش شده و متناسب با آن از روش مخصوص به همان میزان آسیب دیدگی استفاده می کنند تا رنگ برداری را انجام دهند.

مراحل رنگ برداری توسط رفوگران

مراحل رنگ برداری توسط رفوگران

در صورتی که قاطی شدن رنگ فرش دستباف شما به میزان زیادی نباشد یا به عبارت دیگر میزان آسیب دیدگی زیاد نباشد رفوگران روش های زیر را برای رنگ برداری به صورت عمومی انجام می دهند:

  • نمک سولفات سدیم با غلظت 5 تا 20 درصد (باتوجه به میزان آسیب دیدگی فرش تعیین می شود) را به وسیله یک قلمو به صورت دقیق در محل رنگ گرفتگی قسمت های روشن می زنند و به مدت یک ساعت به آن زمان می دهند تا رنگ برداری به صورت کامل انجام شود. اگر مقداری از این ماده بر اثر اشتباه بر روی قسمت های دیگر فرش برود که رنگ تیره ای دارند، ممکن است عملیات رفو به شدت سخت تر از حالت اول شود و یا در صورت آسیب شدید رفو غیر ممکن شود.
  • بسته به میزان آسیب دیدگی فرش و نوع آسیب دیدگی رفوگران گاهی از محلول نیم لیتر آمونیاک در صد لیتر آب داغ، اما زیر دمای جوش استفاده می کنند.
  • یک محلول نیز وجود دارد که به وسیله آن رفوگران عملیات رنگ برداری را انجام می دهند و از ترکیب پریدین و آب به دست می آید و یک محلول قلیایی ضعیف اما خطرناک است که هنگام ترکیب و عملیات رفوگری گازهای سمی از خود متصاعد می کند لذا در هنگام کار با این محلول می بایست از ماسک و دستکش استفاده شود و در هنگام انجام کار نیز دقت زیادی انجام شود تا از آسیب زدن بیشتر به فرش جلوگیری شود.
  • گاهی اوقات هم از مواد قلیایی ضعیف تر برای یکنواخت شدن رنگ فرش استفاده می کنند. این مواد می توانند کربنات سدیم و یا مواد شیمیایی مشابه باشند.

 

نکته بسیار مهم پس از استفاده مواد قلیایی بر روی فرش

هنگامی که از محلول ها و مواد شیمیایی قلیایی برای رفو کردن فرش استفاده می شود این خاصیت قلیایی در فرش باقی می ماند و در صورتی که خنثی نگردد به سرعت باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر در فرش می شود. بنابراین پس از اتمام کار رفوگران دقیقا به میزانی که از مواد قلیایی برای رفوی فرش استفاده کرده اند از یک محلول ضعیف اسیدی بر روی نقاط رفو شده استفاده می کنند تا PH فرش در آن نقاط رفو شده به حالت خنثی برسد و از آسیب دیدگی به فرش جلوگیری شود. متاسفانه قالیشویی های غیر معتبر این مساله را جدی نمی گیرند و پس از مدتی وقتی شخص از فرش استفاده می کند، ناگهان با آسیب دیدگی شدید بر روی آن نقاط مواجه می شود که معمولا در این زمان دیگر رفو و ترمیم فرش کار ساده ای نیست و هزینه های به مراتب بالاتری باید برای تعمیر آن صرف شود. بنابراین حتما به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که فرش دستباف خود را برای حل مشکل قاطی شدن رنگ فرش دستباف به قالیشویی های معتبر واگذار کنید تا خیالتان از بابت تمامی این موارد راحت باشد.

 

تست رنگ دهی فرش چیست؟ چرا باید آن را انجام دهیم

باید این موضوع را قبول کنیم که با شستشوی زیاد و بیش از اندازه فرش دستباف در حقیقت به آن آسیب می زنیم و این موضوع باعث می شود که طول عمر فرش کوتاه شده و قاطی شدن رنگ فرش دستباف اتفاق بیفتد. حتی اگر از بهترین روش های شستشو در معتبرترین و بهترین قالیشویی ها نیز استفاده کنیم در صورت شستشوی بیش از حد فرش در حال کم کردن عمر آن هستیم. بنابراین این بازه 3 تا 5 سال را برای فرش های دستباف همیشه در خاطر داشته باشید. شستشوی کم هم همانطور که گفتیم می تواند به فرش آسیب بزند و این بازه 3 تا 5 سال مناسب ترین بازه زمانی برای شستشوی فرش های دستباف است.

برخی از فرش های دستباف نیز عمدتا به خاطر جنس رنگ هایی که در آن ها به کار رفته است بیش از فرش های دیگر دچار قاطی شدن رنگ می شوند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه اقدام به شستشوی فرش کنیم یک تست رنگ دهی روی آن انجام دهیم. تست رنگ دهی فرش طبق مراحل در لیست زیر انجام می گیرد:

  1. یک گوش پاک کن تهیه کنید. نوع آن تفاوتی ندارد. (تقریبا تمامی گوش پاک کن های موجود در بازار در دو سر خود حالت پنبه ای دارند و همین برای تست رنگ دهی فرش کافی است)
  2. پنبه سر گوش پاک کن را به وسیله آب گرم که زیر دمای جوش باشد خیس کنید.
  3. آن سر گوش پاک کن که پنبه اش را با آب گرم زیر دمای جوش خیس کرده اید را قبل از اینکه دمای آن کاهش پیدا کند و سرد شود بر روی یکی از قسمت های رنگی فرش بکشید. اگر پنبه سر گوش پاک کن رنگی شد بدانید که در صورت شستشوی فرش قطعا فرش شما دچار قاطی شدن رنگ فرش دستباف خواهد شد. حتی اگر می خواهید فرآیند شستشو را به یک قالیشویی معتبر واگذار کنید، قبل از اینکه فرش خود را تحویلشان دهید حتما این موضوع را با آن ها در میان بگذارید تا از آسیب دیدن فرش خود به این نحو جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *