شستشوی فرش ابریشم مصنوعی

امتیاز بده، صدات مهمه!

همانطور که می دانید فرش هایی که با استفاده از ابریشم مصنوعی تولید شده اند از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. اما بعضا مشاهده شده است که اشتباه در شستشوی این گونه فرش ها به مرور باعث از بین رفتن رنگ ها یا از بین رفتن شفافیت و براقی آن ها می شود. بنابراین با اینکه فرش های ابریشم مصنوعی از قدرتمند ترین و با استحکام ترین الیاف مصنوعی ساخته شده اند، دلیل بر این نیست که هر نوع شستشویی هم برای آن ها مناسب است. چرا که کیفیت الیاف ارتباطی با رنگ فرش ندارد و رنگ فرش و حفظ کیفیت آن منوط به این است که فرش به صورت اصولی مورد شستشو قرار بگیرد. در این مقاله می خواهیم به نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی بپردازیم و تمامی موارد مربوط به آن را با هم بررسی کنیم و در ادامه نکاتی درباره شستشوی این نوع فرش ها را به شما خواهیم گفت.اگر مایل هستید تا تمامی نکات برای نگهداری این فرش های ارزشمند زیبا را بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نحوه شسنم فرش ابریشم مصنوعی در منزل

آیا شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل کار درستی است؟

اگر می خواهید یک فرش ابریشم مصنوعی را در منزل بشویید، این کار به خودی خود مشکلی ندارد. اما باید این مساله را در نظر داشته باشید که نحوه شستشو بسیار مهم است و اینکه از چه مواد شوینده ای برای شستن این فرش ها استفاده می کنید مهمتر از آن است. بنابراین با رعایت نکات مهم شستشو که در همین مقاله با عنوان نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی، به آن ها خواهیم پرداخت و همچنین استفاده از شوینده های مناسب می توان یک فرش ابریشم مصنوعی را در منزل شست بدون آن که مشکلی برای آن ایجاد شود. البته توصیه ما این است که شستشوی یک فرش ابریشم مصنوعی را به یک قالیشویی معتبر واگذار کنید چرا که شستشوی این گونه فرش ها یک امر تخصصی می باشد و افرادی که در این زمینه کارشناس هستند عقیده دارند که شستشوی فرش ابریشم مصنوعی در منزل کار درستی نیست و به مرور باعث افت کیفیت آن خواهد شد و همچنین ممکن است به دلیل رعایت نکردن یک سری موارد در منزل خسارات جبران ناپذیری به فرش شما وارد شود. با این حال در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که در هنگام شستشوی فرش ابریشم مصنوعی در منزل باید رعایت کنید. تصمیم نهایی با شماست که کدام روش را را بر میگزینید، آیا ترجیح می دهید که فرش خود را در خانه بشویید یا آن را به یک قالیشویی و افرادی که متخصص این کار هستند می سپارید.

نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل

در این قسمت می خواهیم به نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل بپردازیم و بررسی کنیم که چه عواملی در نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی بسیار مهم هستند. همانطور که گفتیم یک اشتباه کوچک گاها می تواند باعث بروز خسارات مالی سنگین برای شما شود. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل خودداری کنید.

نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل دو حالت دارد:

  • لکه گیری
  • شستشوی کامل

حالت لکه گیری فرش

در حالت نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی به صورت لکه گیری شما می توانید نکات زیر را برای انجام بهتر آن لحاظ کنید:

ابتدا مقداری وایتکس درون یک ظرف بریزید و حدودا 5 برابر مقدار وایتکس به آن آب اضافه کنید. بعد از این کار یک محلول رقیق 20 درصد از وایتکس در اختیار دارید. سپس کمی پودر لباسشویی به آن اضافه کنید. مواظب باشید که مقدار پودر لباسشویی بیش از اندازه نشود چرا که در این صورت مجبورید مقدار بیشتری فرش را آب کشی کنید تا تمامی کف از آن خارج شود.

اگر یک اسفنج یا ابر یا پارچه پنبه ای( پلاستیکی نباشد!) در اختیار دارید می توانید از آن برای تمیز کردن و لکه گیری آن قسمت مورد نظر از فرش استفاده کنید. برای این کار لازم است اسفنج یا ابر یا پارچه و هر آنچه که برای تمیز کردن فرش به کار گرفته اید را در درون آن مایع که تهیه کرده اید غوطه ور کنید.

لکه گیری فرش ابریشم مصنوعی

بعد از غوطه ور کردن پارچه یا اسفنج درون مایع، در جهت خواب فرش سعی کنید لکه گیری را انجام دهید. به هیچ عنوان برای لکه گیری فرش های ابریشم مصنوعی از حرکات رفت و برگشتی برای لکه گیری استفاده نکنید و با هر بار کشیدن اسفنج و یا پارچه بر روی فرش در جهت خواب آن مجدد دست خود را از روی فرش برداشته و از نقطه ابتدایی دوباره مجددا این کار را تکرار کنید.

دقت کنید که در هنگام لکه گیری به هیچ عنوان نباید فشار بیش از حد بر روی فرش ایجاد کنید و یا از حرکات تند و سریع  بر روی فرش استفاده کنید. انجام این کارها به فرش آسیب های شدیدی خواهد زد.

نکات مهم لکه گیری

  1. گاهی اوقات دیده می شود که افراد برای خشک کردن سطحی که لکه گیری را در آن انجام داده اند از سشوار یا وسایل حرارتی استفاده می کنند و با حرارت دادن به فرش سعی بر خشک کردن قسمت لکه گیری شده می کنند که این امر بسیار کار اشتباهی محسوب می شود چرا که حرارت دادن به الیاف فرش ابریشم مصنوعی باعث می شود که تغییر شکل دهند و به این واسطه فرش زیبایی خود را از دست خواهد داد. بنابراین برای خشک کردن قسمت لکه گیری شده نیاز نیست که حرارتی را به فرش منتقل کنید، تنها کافیست فرش را در مسیر جریان هوا قرار دهید. با این کار بعد از گذشت چند ساعت محل لکه گیری شده خشک خواهد شد.
  2. مواد شوینده ای که در بالا معرفی کردیم برای لکه گیری مواد رنگی باقیمانده روی فرش کاربرد چندانی ندارند و معمولا برای لکه گیری کامل مواد رنگی از سودای خالص بر روی این گونه فرش ها استفاده کنید. بعد از استفاده کردن از سودا و لکه بری می بایست با یک دستمال سفید سودای باقی مانده بر روی فرش را جمع آوری کنید. دقت کنید که در این مرحله هم نباید از حرکات رفت و برگشتی استفاده کنید. برای جمع آوری سودا به وسیله دستمال هم به جهت خواب فرش اقدام کنید.

حالت شستشوی کامل فرش

حالت بعدی در نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی حالتی است که شما می خواهید تمامی فرش را شستشو دهید. در این حالت باید دقت بیشتری به نکات داشته باشید چرا که آسیب دیدن فرش در این حالت بسیار شایع تر از حالتی است که می خواهید فرش را لکه گیری کنید. برای شستشوی کامل فرش به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده ای که جهت لکه گیری معرفی شدند استفاده گردد. برای شستشوی کامل شما فقط نیاز به یک شامپو فرش دارید. بعد از تهیه شامپو فرش و رقیق کردن آن با آب، توسط یک پارچه پنبه ای و یا اسفنجی که آغشته به شامپو فرش رقیق شده است تنها در جهت خواب فرش فرش را شستشو دهید.

تکرار می کنیم که به هیچ عنوان در هنگام شستشوی فرش ابریشم مصنوعی نباید از حرکات رفت و برگشتی استفاده کنید. هر بار که به جهت خواب فرش اسفنج یا پارچه پنبه ای را بر روی فرش می کشید می بایست دست خود را از روی فرش بلند کنید و مجددا از همان نقطه ای که شروع کرده اید اگر لازم بود مجددا فرش را به جهت خواب آن شستشو دهید.

این نکته را در نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان از آب داغ برای شستشوی فرش خودتان استفاده نکنید. تنها دماهایی که برای شستشوی فرش ابریشمی مصنوعی مورد تایید است، آب سرد یا ولرم می باشد.

نکات مهم شستشوی فرش

  • بعد از اینکه از شامپو فرش و پارچه پنبه ای جهت تمیز کردن فرش استفاده کردید می بایست با آب و به کمک دست تمامی مواد شوینده داخل فرش را خارج کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید فرش به سرعت دچار پوسیدگی می گردد. برای انجام این مرحله کافیست در هنگامی که جریان آب را روی فرش ایجاد می کنید به کمک دست کشیدن کف و مواد شوینده درون فرش را به صورت کامل خارج کنید. در این مرحله هم کشیدن دست بر روی فرش به جهت خلاف خواب فرش ممنوع است و حتما بایستی به جهت خواب این کار را انجام دهید.
  • هیچ گاه پس از شستشوی کامل فرش، فرش را لوله نکنید. این کار باعث آسیب دیدن شدید فرش خواهد شد.
  • پس از به پایان رسیدن شستشو به وسیله یک دستمال نخی پنبه ای یا حوله ای اقدام به پرز گیری از روی فرش نمایید.
  • برای خشک کردن فرش به هیچ عنوان روی آن را به صورت مستقیم زیر نور آفتاب قرار ندهید. این کار باعث آسیب دیدن رنگ فرش می گردد. برای خشک کردن کافیست پشت فرش را در معرض نور خورشید قرار دهید و منتظر بمانید تا فرش خشک شود. به هیچ عنوان از هیچ گونه وسایل حرارتی برای خشک کردن فرش استفاده نکنید.
  • همانطور که می دانید فرش پس از شستشو و خشک شدن پرزهایش می خوابند و برای اینکه دوباره به حالت اولیه خودشان باز گردند نیاز است که از برس فرش استفاده کرد. برای این منظور کافیست فرش را بر روی زمین پهن کنید و به جهت خواب فرش، فرش را برس بزنید. این کار باعث می شود تا پرزهای فرش به حالت اولیه خودشان باز گردند. تاکید می کنیم که در این مرحله به هیچ عنوان از برس در خلاف جهت خواب فرش استفاده نکنید.

مزیت آگاهی از نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی

مزیت آگاهی از نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی در قالیشویی چیست

قالیشویی های معتبر برای اینکه فرش ابریشم مصنوعی شما را بشویند معمولا کارشناسانی برای فرش های مختلف در اختیار دارند که هر فرش و خصوصیات آن را می شناسند. از این رو وقتی فرشی را به یک قالیشویی معتبر تحویل می دهید، آن مجموعه روی فرش مطالعه و بررسی انجام می دهد تا بداند که از چه نوعی است و سپس در مرحله بعدی بازبینی فرش توسط کارشناس انجام می شود. بعد از بازبینی ممکن است کارشناس وجود چند لکه در فرش را تشخیص دهد. اما لکه ها نباید به صورت یکسان پاکسازی شوند. در این جا وظیفه کارشناس این است که بداند به چه وسیله ای و با چه مواد شوینده ای هر کدام از لکه های موجود روی فرش را از بین ببرد و پاکسازی کند. اقدامات کارشناس قالیشویی در این بین نقش اساسی را بازی می کند. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که متوجه مزایای قالیشویی نسبت حالتی که شستشوی فرش را به صورت دستی در خانه انجام دهید، خواهید شد.

افزایش عمر فرش

یکی از مزایایی که می توانید با استفاده از خدمات قالیشویی از آن بهره مند شوید افزایش عمر فرش است. چرا این افزایش عمر اتفاق می افتد؟ به دلیل اینکه امروزه قالیشویی های معتبر برای شستن فرش های گران قیمت از مواد شوینده شیمیایی استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند که با استفاده از صابون ها و لکه بر های طبیعی شستشوی فرش را برایتان انجام دهد. این کار ضمن اینکه تمیزی بیشتری را برای فرش به ارمغان می آورد، کمک می کند تا عمر فرش شما افزایش یابد.

حفظ سلامت فرش با نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی

جالب است بدانید که اگر فرش ابریشم مصنوعی خود را به قالیشویی در تهرانپارس بسپارید می توانید از این بابت مطمئن باشید که به هیچ عنوان در مراحل شستشو از بخار و آب داغ استفاده نمی شود، با این کار می توان تضمین کرد که سلامت فرش حفظ می شود.

استفاده از مواد شوینده متناسب با نوع الیاف فرش شما

یکی از مزایایی که با شستن فرش در قالیشویی از آن بهره مند می شوید این است که، قالیشویی در تهران با استفاده از آگاهی کارشناسان زبده در صنعت فرش و نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی، نوع تار و پود و الیاف فرش شما را می سنجد و متناسب با نوع آن به شما شوینده مناسب را پیشنهاد می دهد. معمولا اگر یک فرش ابریشم مصنوعی را به قالیشویی بسپارید، قالیشویی سعی می کند از مواد شوینده های بسیار ملایم در شستن فرش شما استفاده کند این کار باعث میشود فرش شما در هر بار شستشو دچار کاهش رنگ نگردد.

کلام آخر

امیدواریم از مطالعه این مقاله درباره نحوه شستن فرش ابریشم مصنوعی لذت برده باشید. در این مقاله ما سعی کردیم نکات شستن فرش ابریشم مصنوعی در منزل را با هم بررسی کنیم و در ادامه گفتیم که شستن این فرش ها در خانه و منزل برای فرش شما ممکن است بسیار مضر باشد و انجام هر گونه اشتباهی در شستن این گونه فرش ها می تواند به ضررهای مالی سنگینی منجر شود. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *